Změny v zásobách sladké vody na planetě - suché regiony ještě více vysychají, v oblastech s vlhkým podnebím vody přibývá

Rozložení dešťových srážek a s tím související zásoby sladké vody na všech kontinentech od Evropy po Severní a Jižní Ameriku se mění. Obecně platí, že oblasti, kde často prší, mají vody stále více, a oblasti, kde je srážek nedostatek, stále více vysychají. Svůj podíl na tom mají rozličné faktory od klimatických změn přes přirozené výkyvy až po hospodaření člověka s vodou. Vědecký tým pod vedením hydrologa Matta Rodella z Goddardova kosmického střediska NASA v Greenbeltu využil údaje získané v období od dubna 2002 do března 2016 družicemi GRACE a sledoval změny v množství sladké vody ve 34 regionech po celém světě. Autoři studie, která byla zveřejněna 16. května 2018 v časopise Nature, se snažili rozlišit mezi změnami způsobenými přirozenou variabilitou, jako je střídání období dešťů a sucha, a trendy souvisejícími se změnou podnebí a důsledky lidské činnosti, jako je intenzivní zavlažování polí.