Alternativní pohony

V polovině února 2007 Evropská komise vyhlásila boj za výrazné snížení emisí oxidu uhličitého, nebezpečného skleníkového plynu, z automobilových motorů. Jak splnit přísný evropský limit 120 gramů CO2 na jeden kilometr? Především se musí snížit spotřeba paliva. Prof. Jan Macek z Výzkumného centra spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka na ČVUT v Praze nám ukáže, jak si můžeme pomocí jednoduchého výpočtu zjistit u svého vozu emise CO2 na jeden kilometr. Pak se vypravíme do oblasti, která bude dříve nebo později hrát velkou roli: zaměříme se na alternativní pohonné systémy. Přiblížíme je na příkladu prvního sériového vozu s hybridním pohonem – Toyota Prius. Nahlédneme do dvou laboratoří pražského ČVUT. V první se věnují využití biopaliv a plynných paliv jako alternativ k ekologicky i ekonomicky nevýhodným palivům z ropy. V druhé laboratoři uvidíme českou, zatím vývojovou verzi hybridního pohonu s původním řešením elektronického řízení systému. Závěr zakončíme stručným výpočtem, o kolik by narostla spotřeba pohonných hmot u nás, pokud by se podařilo prosadit nesmyslné zvýšení nejvyšší rychlosti na našich dálnicích. Byl by to totiž český příspěvek PROTI snižování emisí CO2.