BMW iX5 Hydrogen prošel závěrečnými zimními testy v blízkosti polárního kruhu. Technologie vodíkových palivových článků umožňuje neomezenou udržitelnou mobilitu i při extrémně nízkých venkovních teplotách.
Už v březnu se BMW iX5 Hydrogen vydal na náročný testovacím program v extrémních povětrnostních podmínkách. Šlo o součást závěrečného zimního testovacího programu na veřejných komunikacích a v testovacím centru BMW Group v Arjeplogu na severu Švédska.
Funkční testy a ověřování integrace palivových článků, vodíkových nádrží, maxima výkonu baterie a centrální řídicí jednotky vozu potvrdily, že se na tuto další možnost mobility bez produkce CO2 lze spolehnout a může poskytnout trvale udržitelnou radost z jízdy s vysokou úrovní komfortu a neomezeným výkonem i v extrémních teplotách pod bodem mrazu.
Testy v blízkosti polárního kruhu ukazují, že BMW Group pokračuje ve vývoji BMW iX5 Hydrogen. Společnost vyrobí malou sérii tohoto modelu ještě v průběhu letošního roku a rovněž se zavázala přispět k rozšíření sítě vodíkových čerpacích stanic. „Zimní testy v extrémních podmínkách jasně ukázaly, že BMW iX5 Hydrogen dokáže podat plný výkon i při teplotách –20 °C, a představuje tak reálnou alternativu k vozidlu poháněnému bateriovým elektrickým pohonem,“ říká Frank Weber, člen představenstva BMW AG odpovědný za vývoj.
Poháněcí soustava BMW iX5 Hydrogen spojuje vodíkový palivový článek s elektromotorem využívajícím technologii BMW eDrive páté generace. Vodík, který je používán jako zdroj energie, je uložen ve dvou 700barových nádržích vyrobených z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). Palivový článek přeměňuje vodík na elektrickou energii a generuje výkon 125 kW. Elektromotor může navíc využívat energii uloženou v hlavní baterii.
Tato baterie se nabíjí buď rekuperací energie, nebo z palivového článku. Celkový maximální výkon činí 275 kW. Jediné emise, které palivový článek při své činnosti vypouští, jsou vodní páry, jejichž teplo se navíc mimořádně efektivně využívá k vytápění interiéru vozu. Pohon, systém ukládání energie a řídicí systémy procházejí v zimním prostředí Laponska extrémně náročnými zkouškami odolnosti.
Testy probíhají také na speciálně připravených ledových plochách a zasněžených silnicích, které nabízejí ideální podmínky pro testování integrace všech systémů pohonu a podvozku. Testuje se tedy také řízení, pružiny a tlumiče, stejně jako regulační systémy podvozku a sladění mechanických brzd a zpomalování pomocí rekuperace energie. I v tomto případě dokáže BMW iX5 Hydrogen zúročit skutečnost, že je oproti srovnatelnému vozu vybavenému pouze bateriovým elektrickým pohonem lehčí.
zdroj: tisková zpráva, foto: BMW
The post BMW iX5 Hydrogen: Bavoři zkouší vodík, mají naději? first appeared on Hybrid.cz.