Daimler zkouší náklaďáky na kapalný vodík

Daimler Truck zahajuje první zákaznické zkoušky s pěti nákladními vozy Mercedes-Benz GenH2 Truck a zákazníky Air Products, Amazon, Holcim, INEOS a Wiedmann & Winz.

Daimler Truck jako jeden z největších světových výrobců užitkových vozidel posouvá udržitelnou dopravu vpřed. Cílem společnosti je do roku 2039 nabízet na hlavních globálních trzích (EU30, USA, Japonsko) pouze nová vozidla, která jsou při jízdě CO2 – neutrální. Technologie pohonu na bázi vodíku tak mohou být optimálním řešením, zejména pro velmi flexibilní a zvláště náročné aplikace v těžké a dálkové přepravě.

Díky této spolupráci získá vývojový tým Daimler Truck cenné poznatky o skutečném provozu nákladních vozidel poháněných kapalným vodíkem a dozví se o specifických požadavcích zákazníků, které lze vzít v úvahu při vývoji sériového provedení. foto: Daimler Trucks

Na cestě k dekarbonizaci dopravy vstupuje Daimler Truck do další vývojové fáze svých nákladních vozidel s palivovými články. Po přísné testovací fázi na testovací dráze a veřejných komunikacích nyní nákladní vozy Mercedes-Benz GenH2 dosáhly pokročilé vývojové fáze pro nasazení v prvních zákaznických flotilách.

V testovacím a vývojovém centru Daimler Truck ve Woerth am Rhein oslavil Martin Daum, předseda představenstva společnosti Daimler Truck, zahájení prvních zákaznických zkoušek pěti prototypových nákladních vozidel Mercedes-Benz GenH2 Truck s palivovými články za přítomnosti Hildegardy Müller, prezidentky Německé asociace automobilového průmyslu (VDA), se zástupci společností Air Products, Amazon, Holcim, INEOS a Wiedmann & Winz.

Tito zákazníci mají příležitost získat praktické zkušenosti s dálkovou přepravou s nákladními automobily na palivové články již v rané fázi, během zkušební fáze přibližně jednoho roku. Na druhou stranu vývojový tým Daimler Truck získává cenné poznatky o reálném provozu nákladních vozidel poháněných kapalným vodíkem, dozvídá se o specifických požadavcích zákazníků a může je zohlednit při vývoji sériového provedení.

Pět nákladních vozů GenH2 Truck bude nasazeno v různých dálkových aplikacích na specifických trasách v Německu, jako je přeprava stavebních materiálů, námořních kontejnerů nebo plynů v lahvích. Během těchto prvních zákaznických zkoušek zůstanou vozidla pod přímým dohledem a odpovědností výrobce. Nákladní vozy budou tankovat na určených čerpacích stanicích kapalného vodíku (sLH2) ve Woerth am Rhein (Porýní-Falc) a v budoucnu také v oblasti Duisburg (Severní Porýní-Vestfálsko).

Martin Daum, předseda představenstva Daimler Truck: „Pokud jde o dekarbonizaci dopravy, zaměřujeme se na bateriové elektrické a vodíkové pohony. Transformace může být úspěšná pouze tehdy, bude-li zelená energie dostatečně a komplexně dostupná – a k tomu potřebujeme obě technologie. S ohledem na vodíkové pohony nyní podnikáme další důležitý krok směrem k připravenosti na sériovou výrobu: zahajujeme zkoušky našich nákladních vozů Mercedes-Benz GenH2 Truck v reálném každodenním provozu s našimi zákazníky. Je však důležité poznamenat, že samotná vysoce výkonná vozidla s neutrálními emisemi CO2 nebudou stačit k tomu, aby byla udržitelná doprava úspěšná. Vyžaduje to i odpovídající infrastrukturu nabíjení a doplňování paliva, jakož i nákladovou paritu s konvenčními vozidly. Přestože zde již působí politici i energetické společnosti, naléhavě potřebujeme ještě větší impuls v celé Evropě!“

Hildegard Müller, prezidentka Německého svazu automobilového průmyslu (VDA), dodává: „Na cestě ke klimaticky neutrální mobilitě budoucnosti je třeba využít potenciál všech dostupných technologií. Zejména pokud jde o těžká užitková vozidla, nelze e-mobilitu směřovat výhradně k bateriovým elektrickým pohonům. Pohon palivovými články na vodík je spíše třeba považovat za součást rozmanitosti dostupných technologií. Výrobci mají odpovídající modely ve vývoji a výrobě a nyní musí být konečně vytvořeny politické rámcové podmínky: musí být urychleně vybudována síť vodíkových čerpacích stanic, odpovídající potřebě, a související infrastruktura. Je naléhavě třeba, aby politici, německá spolková agentura pro energetickou síť a energetický průmysl jednali.”

Pět tahačů návěsů bude po celou dobu zkušebního období využíváno zákazníky v různých aplikacích pro dálkovou přepravu. Amazon využije GenH2 Truck ve svých logistických operacích v Německu, Air Products pro přepravu plynů v lahvích, Wiedmann & Winz pro námořní kontejnery, Holcim pro logistiku stavebních materiálů a VERVAEKE – logistická společnost INEOS – pro přepravu PVC a vinylu.

Výkon GenH2 Truck je srovnatelný s konvenčními nákladními vozy pro dálkovou přepravu

Vývojoví inženýři společnosti Daimler Truck založili nákladní vozidlo GenH2 Truck na charakteristikách konvenčního nákladního vozidla Mercedes-Benz Actros pro dálkovou dopravu, pokud jde o užitečné zatížení, dojezd a výkon.

Nákladní vozy Mercedes-Benz GenH2 Truck, které se používají v těchto prvních zákaznických zkouškách, nabízejí užitečné zatížení přibližně 25 tun při celkové hmotnosti soupravy (GCW) 40 tun. Dvě speciální nádrže na kapalný vodík a výkonný systém palivových článků od společnosti cellcentric, společného podniku Daimler Truck a Volvo Group, umožňují vysoké užitečné zatížení a dlouhý dojezd a představují středobod vývoje vozidel GenH2 Truck.

Systém palivových článků GenH2 Truck dodává 300 kilowattů (2 x 150 kW) a baterie poskytuje dočasně dalších 400 kW. Akumulační kapacita baterie 70 kWh je relativně nízká, protože není určena k pokrytí veškeré spotřeby energie, ale hlavně k vykrytí aktuálních potřeb, aby poskytovala situační výkonovou podporu pro palivový článek, například během špičkového zatížení při zrychlování nebo během jízdy plně naloženého vozidla do kopce.

Relativně lehká baterie zároveň umožňuje vyšší užitečné zatížení. Dobíjí se rekuperací při brždění a přebytečnou energií z palivových článků. Základním prvkem sofistikované provozní strategie systému palivových článků a baterií je chladicí a topný systém, který udržuje všechny komponenty na vhodné provozní teplotě a zajišťuje tak maximální životnost.

V předsériové verzi jsou dva elektromotory navrženy pro celkový trvalý výkon 2 x 230 kW a maximální výkon 2 x 330 kW. GenH2 Truck tak poskytuje točivý moment 2 x 1 577 Nm nebo 2 x 2 071 Nm.

Dvě nádrže na kapalný vodík z nerezové oceli mají obzvláště vysokou skladovací kapacitu 88 kilogramů (každá 44 kg), což se dokonale hodí pro překonání dlouhých vzdáleností. Systém nádrží z nerezové oceli se skládá ze dvou trubek, jedna v druhé, které jsou vakuově izolované a vzájemně propojené.

Kapalný vodík umožňuje dojezd 1000 kilometrů a více

Daimler Truck preferuje při vývoji pohonů na bázi vodíku kapalný vodík. V tomto stavu má nosič energie – vodík – výrazně vyšší hustotu energie. Díky tomu lze přepravovat více vodíku, což výrazně zvyšuje dojezd a umožňuje srovnatelný výkon vozidla s konvenčním dieselovým nákladním vozidlem.

S kapalným vodíkem lze výrazně snížit přepravní náklady. Nádrže na kapalný vodík také přinášejí výhody z hlediska ceny a hmotnosti ve srovnání se stlačeným plynným vodíkem. Použití kapalného vodíku tedy umožňuje vyšší užitečné zatížení.

Díky tomu je Mercedes-Benz GenH2 Truck stejně vhodný pro flexibilní a náročnou dálkovou silniční přepravu jako konvenční dieselová nákladní vozidla. V září 2023 to Daimler Truck úspěšně demonstroval, když prototyp nákladního vozidla Mercedes-Benz GenH2 schválený pro veřejnou komunikaci dokončil #HydrogenRecordRun a urazil 1 047 km s jednou náplní nádrží na kapalný vodík.

zdroj: tisková zpráva

The post Daimler zkouší náklaďáky na kapalný vodík first appeared on Hybrid.cz.