feed info

40 článků z Vesmír

Antioxidant s (opravdu) léčebným účinkem?

K antioxidantům a jejich skutečné roli v léčbě nemocí se lze právem stavět poněkud skepticky. Mnoho antioxidantů, zejména pak těch nabízených a prodávaných jako „doplňky stravy“ nebo „výživové doplňky“, se ukázalo spíše neúčinných (Vesmír 98, 306, 2019/5). S ergothioneinem to však vypadá jinak.

Jim Peebles a dospívání kosmologie

Moderní kosmologie objevila nové složky hmoty a energie vesmíru. Za teoretické objevy v kosmologii byla v roce 2019 polovina Nobelovy ceny za fyziku udělena Jamesi Peeblesovi.

Když se pletou psi a osli

Představte si, že někomu něco vyprávíte a on se tváří, že to, co říkáte, vůbec nedává smysl. A vy nechápete proč. Nebo se chcete zeptat, kde máte hodinky. Ale přes veškerou snahu to slovo nemůžete vyslovit. Přitom jako byste ho měli před sebou, a to vás vážně štve. Potkáte na ulici známé a oni vám začnou něco vyprávět. A vy vůbec nerozumíte, co říkají....

Moře písku

Mělčinové moře na území Německa, Nizozemska a Dánska popsal poprvé Plinius Starší. Toto obrovské území písčité pevniny dvakrát denně zalévané mořem ho fascinovalo stejně jako dnešní paleobiology, geology, zoology.

Na pláže, pojďme na pláže…

Věřím, že mi Ivo Jahelka odpustí, že jsem si pro titulek k tomuto článku vypůjčil slova jeho slavného songu Případ nudisty Bédi Šulisty. Lepší název totiž patrně vymyslet nelze. Všimli jste si titulní stránky tohoto čísla Vesmíru? Ne? Tak si ji, prosím, prohlédněte a pak se vraťte ke čtení. Není to totiž úplně běžná momentka mobilem.

Nanovlákna pro aplikaci protinádorových léčiv

V souvislosti s rozvojem bezjehlového elektrospinningu, technologie výroby polymerních nanovláken umožňující produkci v dostatečném množství, se nanovlákna uplatňují v čím dál více odvětvích. Vedle průmyslu, kde mají značný potenciál jako filtrační materiály, se stále častěji objevují také v medicinálních aplikacích.