Kia EV9: sedmimístný mamut se 100kWh baterií

Kia odhalila kompletní podobu exteriéru a interiéru svého nejnovějšího a největšího elektromobilu Kia EV9. Je to první čistě elektrická vlajková loď značky se třemi řadami sedadel.

Kia EV9, druhý model značky Kia postavený na revoluční platformě E-GMP (Electric Global Modular Platform), přináší mimořádné jízdní schopnosti, kterým sekunduje dojezd na elektřinu přes 541 km podle standardní metodiky WLTP (World harmonized Light vehicle Testing Procedure). S podporou 800V ultra rychlého dobíjení lze akumulátorový modul EV9 již za 15 minut dobít na dalších cca 239 km jízdy. Koeficientem aerodynamického odporu je 0,28, což je na tak velké a objemné auto slušné.

Řada technologických novinek zahrnuje systém autonomní jízdy na dálnici (HDP), v budoucnu nabízeného ve verzi Kia EV9 GT-Line a podporujícího podmíněné autonomní řízení úrovně 3 (pouze na vybraných trzích).

SOUVISEJÍCÍ: Kia EV9: naditý SUV elektromobil s unikátním interiérem

Dále se poprvé představuje obchod Kia Connect, jehož prostřednictvím si zákazníci mohou dokupovat různé digitální funkce a služby, a podle vlastních potřeb si tak zvolit ty funkce, které potřebují. EV9 dále podporuje průběžné dálkové aktualizace (Over the Air – OTA), které lze provádět bez ohledu na místo nebo čas.

Předběžné objednávky na EV9 začne Kia na korejském trhu evidovat ve druhém čtvrtletí 2023. V druhé polovině roku bude zahájen prodej EV9 na vybraných světových trzích včetně České republiky. 

Pohodlí především

Kia EV9 s rozvorem 3100 mm vyjíždí na kolech o velikosti 21, 20 nebo 19″. Vůz s celkovou délkou 5010 mm, šířkou 1980 mm a výškou 1755 mm hlásá smělý a moderní vzhled. Kia vyslechla názory uživatelů z řad rodin a vyhodnotila možnosti uspořádání sedadel a další výbavu, aby EV9 (nabízené v provedení se šesti nebo sedmi sedadly) zprostředkovalo všem cestujícím dostatek místa, pohodlí a příjemných zážitků, aniž by byla veškerá pozornost soustředěna na potřeby řidiče

Cestující v prvních dvou řadách EV9 mohou naráz sklopit sedadla a pohodlně odpočívat po dobu dobíjení. Sedadla druhé řady lze snadno otočit o 180°, aby cestující mohli snáze komunikovat s pasažéry ve třetí řadě sedadel. Cestující v poslední řadě dále mají k dispozici držáky nápojů a dobíjecí místa pro mobilní zařízení.

Pohonný systém

Kia EV9 přichází s několika variantami elektrického pohonu, postavenými na podvozkové platformě E-GMP (Electric Global Modular Platform) s využitím technologie akumulátorů čtvrté generace. Výhradně s pohonem zadních kol (RWD) v provedení Standard se dodává akumulátor o kapacitě 76,1 kWh; v případě provedení RWD Long Range a verze AWD slouží k pohonu modulu o kapacitě 99,8 kWh.

Varianta RWD Long Range používá elektromotor 150 kW / 350 Nm, s nímž SUV (podle předběžných údajů) akceleruje z místa na 100 km/h za 9,4 sekundy. Kia EV9 ve variantě Standard RWD, rovněž poháněná jediným elektromotorem, avšak o něco silnějším (160 kW / 350 Nm), zrychluje na 100 km/h za 8,2 sekundy.

AWD

Provedení AWD používá dvojici elektromotorů, které společně disponují výkonem 283 kW a točivým momentem 600 Nm. Mohutný výkonový potenciál pak tomuto SUV umožňuje rozjezd z místa na 100 km/h za 6,0 s.

Ještě lepší jízdní schopnosti pak zajišťuje volitelná funkce Boost, která bude k dispozici jako dodatečná výbava přes obchod Kia Connect. Kombinovaný točivý moment bude v tomto případě činit mimořádných 700 Nm, což EV9 umožní akcelerovat na 100 km/h za 5,3 sekundy.

Výsledkem celostního přístupu Kia ke konstrukci elektrického pohonu EV9 jsou sportovní schopnosti SUV v kombinaci s příkladným dojezdem. Uživatelé EV9 tak budou moci trávit co nejvíce času na cestách a co nejméně u dobíjecích stanic, aby rodiny mohly bez obav pravidelně vyrážet i na dlouhé cesty.

Například provedení RWD Long Range s 19″ koly nabízí odhadovaný dojezd přes 541 km (podle metodiky WLTP). S podporou 800V ultra rychlého dobíjení lze akumulátor již za 15 minut dobít na dalších cca 239 km jízdy.

EV9 je prostřednictvím integrované jednotky řízení nabíjení (ICCU) standardně vybaveno funkcí Vehicle-to-Load (V2L), která umožňuje využívat energii z akumulátoru vozidla. Celá rodina tak má k dispozici výkon 3,68 kW k napájení notebooků, chladniček nebo campingového vybavení.

Pilot pro jízdu na dálnici

Kia EV9 se brzy významně přiblíží plně autonomnímu řízení. Klíčovou roli zde bude hrát tzv. ‚systém autonomní jízdy na dálnici‘ (HDP – Highway Driving Pilot) z vývoje Kia, který EV9 propůjčí schopnost podmíněného autonomního řízení úrovně 3.

Vozidlo za pomoci patnácti senzorů včetně dvou laserových radarů (LiDAR) monitoruje okolí a rozpoznává překážky v rozsahu 360°, a dokáže tak reagovat na jízdní situaci i další účastníky silničního provozu ve snaze zabránit případnému střetu.

Systém autonomní jízdy na dálnici (HDP) značky Kia zajistí v reálném čase inteligentní proaktivní podporu za nejrůznějších podmínek, čímž splní kritéria autonomního řízení úrovně 3 v souladu s požadavky některých světových trhů.

Na této úrovni vozidlo dokáže v budoucnu zajistit podmíněné autonomní řízení (za splnění určitých podmínek), kdy si řidič může dočasně udělat přestávku a vozidlo přestat ovládat. Kia plánuje v budoucnu nabízet HDP v modelu EV9 GT-Line. Další podrobnosti o HDP budou zveřejněny blíže jeho dostupnosti na trhu.

zdroj: tisková zpráva, foto: Kia

The post Kia EV9: sedmimístný mamut se 100kWh baterií first appeared on Hybrid.cz.