Loni registrovali řidiči v Česku nejméně aut za devět let

Rok 2022 skončil v počtu registrací nových vozidel nejhůře za posledních 9 let. V loňském roce bylo registrováno jen 192 087 nových vozů, což je ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 pokles o 23 %.

Dokládají to data Svazu dovozců automobilů (SDA). Podle expertů z poradenské společnosti PwC a leasingové společnosti Arval může za snížení prodejů tuzemských automobilek nedostatek nových vozů na trhu kvůli dodávkám komponentů. Stále výrazněji se také projevuje nepříznivá ekonomická situace, reprezentovaná inflací, která ke konci roku 2022 dosáhla úrovně 15 procent.

Dlouhé dodací lhůty i nadále trápí automobilky. Kvůli rostoucím nákladům na energie i zpoždění dodávek komponentů musejí auta zdražovat. Generální ředitel společnosti Arval CZ Aleš Polák odhaduje, že ceny nových vozů porostou řádově o desítky tisíc korun. 

„Automobilky před koncem roku zkrátily dodací lhůty u některých modelů tak, že nová auta dodají v řádu měsíců. U sofistikovanějších modelů s lepším stupněm výbavy si musí ale zákazníci počkat až do roku 2024. Nedostatek komponentů, například stále chybějící čipy, způsobuje menší počet vozidel na trhu a jejich zdražování. Do toho také promlouvá složitá ekonomická situace a dvouciferná míra inflace. Méně českých řidičů je tak ochotno k nákupu nového auta za hotové a hledají alternativní způsoby financování, například pomocí operativního leasingu. To potvrzují i čísla České leasingové a finanční asociace. Pro pětinu domácností je operativní leasing preferovaným leasingovým produktem,“ říká Polák z Arvalu.

Tržní podíl Škody spadl pod třetinu, desetinu trhu drží Hyundai

Aktuální data SDA ukazují pokles tržního podílu vozů Škoda pod třetinu. Tuzemská značka si přesto stále drží prvenství. Loni se nezměnilo ani složení neprodávanější modelů aut, nejoblíbenější je i nadále Škoda Octavia, následovaná Škodou Fabia. Třetím nejprodávanějším modelem je Hyundai i30. Korejská automobilka drží v Česku druhou příčku a zaujímá deset procent trhu. Analýza poradenské společnosti PwC předpovídá pro letošní rok srovnatelná čísla registrací. Převis poptávky se podle ní zastaví a klesne spotřeba domácností. 

„Poptávka po modelech vozů v rámci celého trhu kopíruje požadavky našich zákazníků. Firmy stabilně žádají referentské vozy Škoda a Volkswagen, domácnosti upřednostňují buď menší vozidla typu Škoda Fabia, nebo dražší vozy SUV, jejichž prodeje podle statistik zaujímají skoro polovinu tuzemského trhu. Zatímco firem, které provozují vozy na operativní leasing je meziročně prakticky stejné množství, výrazný nárůst zaznamenáváme u domácností, živnostníku a malých firem. Poptávka od těchto zákazníků vzrostla v loňském roce více než čtyřnásobně“ konstatuje Aleš Polák z Arvalu. 

Klesají prodeje malých a středních aut. Automobilky je přestanou vyrábět

Naproti rostoucímu trendu prodejů vozů SUV naopak klesají prodeje malých a středních vozů. Ve srovnání s rokem 2019 klesly o šest procent. Podle analýzy PwC upřednostňují automobilky ve výrobních plánech vozidla s vyšší marží, jakými jsou právě SUV

„Situace se zpožděnými dodávkami komponentů nutí automobilky dávat konkrétním modelům při výrobě prioritu a jiné upozaďovat. Týká se to celého výrobního procesu a tato rozhodnutí souvisejí také s chystaným zpřísněním emisních norem a nástupem elektromobility. Automobilkám se nevyplatí například pro malé vozy vyvíjet další verze motorizací, protože pokud od roku 2035 bude platit zákaz prodeje aut se spalovacími motory, není to pro automobilové koncerny vratná investice. Tímto způsobem došlo k ukončení výroby v Česku velmi oblíbené Škody Fabia Combi, kterou dnes u dealerů nelze novou objednat. K dispozici jsou tedy buď ve skladových zásobách, nebo u leasingových společností, které je objednaly ve větším množství dopředu,“ upozorňuje konzultant Arvalu pro mobilitu Tomáš Kadeřábek.

Roste zájem o alternativní pohony. Prodeje elektromobilů rostou nad dvě procenta

Zájem o alternativní pohony v Česku roste. Jejich celkový podíl na prodejích činil 19 % a počet prodaných vozů v této kategorii se zvýšil o 28 % na 36 895 vozů. Poprvé překročil podíl nově registrovaných bateriových elektromobilů na celkových prodejích dvě procenta, řidiči jich loni zaregistrovali 3 892. 

„Zájem o elektromobily pozorujeme i u našich zákazníků. Počet nových objednávek narostl meziročně o více než trojnásobek a v loňském roce jsme byli největším poskytovatelem elektroaut na operativní leasing v Česku. Přestože podíl elektromobilů v tuzemsku roste, stále je zde velký prostor pro zlepšení. Situaci by například prospěla podpora státu pro firmy i domácnosti, která by se vztahovala na všechny formy financování elektromobilů a plug-in hybridů,“ uzavírá Kadeřábek z Arvalu.

zdroj: tisková zpráva

The post Loni registrovali řidiči v Česku nejméně aut za devět let first appeared on Hybrid.cz.