Mikromobilita v Praze roste – pozor na bezpečnost!

S příchodem příznivých jarních teplot se v hlavním městě naplno rozjela cyklistická a motorkářská sezóna. Na silnice vyráží nejen zapálení sportovci, ale i příležitostní jezdci nebo příznivci mikromobilitních služeb. Jak se na ně Praha společně s provozovateli v oblasti mobility připravila a na co by neměli zapomínat i samotní řidiči? 

Po zimní odmlce se na silnice opět vrací cyklisté i motoristé. Po vzoru západních metropolí i u nás každoročně sílí trend cestování za prací nebo zábavou na kole, koloběžce, skútru nebo motorce. A to nejen na vlastních, ale sdílených strojích. Zájem si pochvaluje pražský Magistrát i samotní provozovatelé mikromobilitních služeb, kteří s městem formát udržitelného a bezpečného cestování dlouhodobě rozvíjejí.

Zatímco sdílená kola Rekola a Nextbike nyní úspěšně dokončili pilotní testování integrace cyklodopravy do městské hromadné dopravy, elektroskútry BeRider od ŠKODA AUTO DigiLab naopak s jednotlivými městskými částmi rozjíždějí vznik nových kombinovaných parkovacích stání pro jednostopá vozidla. 

Uživatelů mikromobilitních služeb přibývá

Podle nedávného průzkumu společnosti Median pro TSK z října 2021 sdílené prostředky využívá více než šestina Pražanů. A čísla s příchodem nové sezóny dále rostou. „Nejen díky propojení s Lítačkou registrujeme velký nárůst počtu jízd a nových uživatelů v Praze. Před několika dny jsme dokonce dosáhli absolutního rekordu v počtu jízd za den za celou naši historii, a tak věříme, že se letos budeme opět pravidelně pohybovat nad 100 tisíci jízdami měsíčně v sezóně,” pochvaluje si zájem Jan Střecha z bikesharingu Rekola. 

Zájem hlásí i David Beška ze sdílených elektroskútrů BeRider: „V našem meziročním srovnání vzrostl zájem o využívání sdílených skútrů v roce 2021 o 73 %. Denní počet jízd se v hlavní sezóně blíží 2 000 za den. Kromě zájmu o samotnou službu, jejíž aplikaci si měsíčně stáhne více než 10 000 lidí, máme také velice pozitivní ohlasy na naši skútrškolu, kterou již absolvovalo přes 200 zájemců.”

Přestože počet nehod cyklistů i motorkářů podle Centra dopravního výzkumu klesá, nadále patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. Nováčci by tedy v žádném případě neměli zapomínat na helmu a dostatečný odstup od ostatních účastníků provozu, aby byli dostatečně vidět a zároveň měli možnost včas reagovat na nenadálé změny na vozovce. 

Nová parkovací stání ulehčí městu i těžké hlavě řidičů aut

Se zvýšenou poptávkou po mikromobilitních službách a pohybem jejich řidičů po městě zavádějí jednotlivé městské části i nová kombinovaná stání pro sdílené i osobní motocykly, koloběžky a jízdní kola. Ty nyní mají na vyhrazených rezidentních, smíšených i návštěvnických zónách parkování zdarma, což může některé parkovací úseky primárně určené pro automobily rezidentů přetěžovat.

Dlouhodobě se potýkáme s problémem nevhodně zaparkovaných jednostopých vozidel na chodnících a to je hlavní důvod pro hledání řešení, které uvolní chodníky pro bezpečný pohyb chodců a také uvolní parkovací místa pro osobní vozy. Ve spolupráci s experty jsme proto vytipovali vhodná místa, která neumožňují zaparkování osobního automobilu, ale pohodlně pojmou několik jednostopých vozidel. První realizace vyhrazeného stání proběhla na Ortenově náměstí a další místa jsou v realizaci a přípravě,” představil koncept radní Prahy 7 Ondřej Mirovský. Obdobný model ve spolupráci s BeRider, který na základě dat vyhledává nejvytíženější dopravní uzly, zavádějí i na Praze 3, Praze 6 nebo Praze 8. 

Dopravní nehody způsobuje hlavně nepozornost 

Řidiči by zároveň neměli zapomínat na vzájemnou ohleduplnost, aby nedocházelo ke vzájemným kolizím. „Pro obě skupiny, tedy pro řidiče motocyklů a řidiče automobilů platí základní pravidlo, jak zabránit vzniku kolizní situace a tím je věnování se řízení. Může se stát, že řidič automobilu motocyklistu přehlédne, většina dopravních nehod je však zaviněna tím, že řidič se za volantem nebo za řídítky věnuje něčemu jinému než sledování provozu před a kolem sebe,” upozorňuje na bezpečnost kapitánka Policie ČR Hana Rubášová.

Ve vztahu k řidičům motocyklů to platí dvojnásob. Řidič automobilu by měl ve zvýšené míře sledovat provoz v době, kdy má na křižovatce dávat přednost v jízdě, v době, kdy začíná odbočovat vlevo a také v době, kdy začíná předjíždět vozidlo před sebou. V těchto momentech může dojít k tomu, že řidič automobilu špatně odhadne rychlost motocyklu, případně je jeho pozornost již upřena na situaci za křižovatkou a motocyklistu přehlédne. Řidiči motocyklů by měli být v těchto situacích předvídaví a stejně jako řidiči automobilů by se měli ve zvýšené míře věnovat řízení právě před křižovatkami. Pokud selže řidič automobilu, tak svým předvídáním a správnou reakcí, může motocyklista situaci ještě napravit,” uzavírá.

zdroj: tisková zpráva

The post Mikromobilita v Praze roste – pozor na bezpečnost! first appeared on Hybrid.cz.