Mobilní internet mění životní styl Číňanů

Komunikaci bez moderních komunikačních prostředků, jakými je i mobilní internet, si už v současnosti neumíme představit. Nejinak je tomu v Číně, kde trend zábavy a práce s mobilem v ruce dosahuje obřího využití.

Mobilní internet se v Číně stal důležitou součástí života lidí. Nejoblíbenějším programem je WeChat, který v sobě zahrnuje funkce řady sociálních sítí a aplikací, jako jsou Facebook, Instagram, Viber, WhatsApp a další. Díky tomu Číňané nemusejí střídavě používat různé aplikace na posílání zpráv a sdílení emocí. Ještě důležitější však je, že se čínský WeChat stal důležitým nástrojem lidí pro pracovní komunikaci. Aplikace umožňuje i pořádání videokonferencí, díky čemuž mohou uživatelé po celém světě mezi sebou snadno komunikovat, aniž by za hovor utratili jediný cent. Navíc čím dál tím více autorů přes WeChat publikuje svá díla na platformě WeMedia a kdo má zájem si jejich tvorbu číst, stačí jen zaplatit. Jak jinak než přes WeChat. Tato platforma zároveň přinesla možnost nové formy práce z domova. 

Ve skutečnosti takové široké využití WeChatu v životě Číňanů, při studiu a v různých oblastech sociálních kontaktů vedlo k tomu, že se stal nejběžnějším, ba dokonce jediným nástrojem komunikace v zemi. 

Firmy provozují veřejné účty, díky nimž mohou prostřednictvím WeChatu snadno svým (zaregistrovaným) uživatelům posílat reklamní či jiná sdělení, opět za pomoci WeChatu zjišťovat jejich reakce a ve finále pak korigovat své působení na spotřebitele. Počty lidí, kteří prodávají zboží přes WeChat, jdou v Číně již do desítek miliónů. Na rozdíl od Facebooku, jehož tři miliardy uživatelů jsou rozptýleny po celém světě, je miliarda uživatelů WeChatu soustředěna převážně v Číně. Díky tomu mohou čínské firmy na WeChatu přesněji cílit reklamu a marketingové kampaně.

Platební systémy jsou „základní strukturou“ čínského mobilního internetu. WeChat a systém „peněženky“ AliPay uvedené na trh firmou Alibaba představují dva různé elektronické platební systémy. Oba jsou propojené s bankovní kartou uživatele a je přes ně možné pohodlně provádět platby na naprosté většině míst v Číně. V důsledku rozšíření elektronických plateb spoléhají Číňané na hotovost čím dál méně. Od koupě auta až po šálek kávy – stačí mít po ruce mobil. Lidé se tak mohou v běžném životě zcela obejít bez používání hotovosti. Elektronické platby umožňují Číňanům pohodlnější a rychlejší toky finančních prostředků, dokončení převodu peněz z účtu na účet trvá jen několik sekund. Jednotlivé banky zároveň vyvinuly vlastní aplikace a nyní již kvůli vyřizování většiny bankovních služeb není třeba jít na přepážku. 

Cesta k důvěryhodné společnosti

Každý uživatel AliPay, ať už jde o prodejce zboží nebo o kupujícího, má „kreditní skóre“. To odráží pohled na to, jak tento uživatel plní smlouvy a s jakou důvěryhodností si počíná v různých oblastech života. Firma Alibaba navíc lidem s vyšším kreditním skóre poskytla nájemní bydlení, půjčení auta bez záloh až po servis přímého zařízení víz bez dokladů. Využití kreditního skóre se rázem zvýšilo. 

Návrat ke království kol

Využití mobilního internetu v Číně nepředstavuje jen oblast sociálních sítí a plateb, ale přináší obrovský dopad na všechny sféry života Číňanů. Například sdílená kola, která bývají označována za jeden ze „čtyř nových čínských vynálezů“ změnila způsob dopravy Číňanů. Čína kdysi bývala královstvím bicyklů, avšak v důsledku hospodářského rozvoje si čím dál tím více lidí kupovalo auta. Milióny vozů v ulicích jednoho města poté vytvářely dopravní zácpy a znečišťovaly ovzduší. Množství firem nyní na nejrůznějších lokalitách velkých i malých čínských měst umístilo kola, jejichž počet jde do desítek miliónů. Lidé si za pomoci aplikace v mobilu naskenují dvojrozměrný kód a ihned mohou na zapůjčeném kole odjet, přičemž pak platí asi 10 amerických centů za hodinu. Sdílená kola se tak stala důležitým dopravním prostředkem Číňanů pro spojení mezi domovem, velkými dopravními uzly a stanicemi metra a zároveň hrají důležitou roli při podpoře ekologické dopravy a snížení znečištění životního prostředí. Počínaje rokem 2018 začaly postupně přicházet na čínský trh také sdílená elektrokola a sdílené elektromobily. 

Máte hlad?

Donášku jídla nabízí mnoho restaurací, nicméně v Číně vznikla k využívání této služby zvláštní platforma, která soustředila informace o desítkách milionů restaurací. Lidé si doma, v kanceláři nebo kdekoli jinde otevřou mobilní aplikaci, v ní si najdou restauraci v okolí, která tuto službu nabízí, a ze stovek tisíc druhů jídel nabízených tisíci zařízeními si mohou vybrat oběd dle vlastního gusta. Mobilem si jídlo objednají, zaplatí a pracovník rozvozové firmy podle požadavků ze systému pokrm do půl hodiny doručí do rukou zákazníka. Doručovatel navíc neroznáší jen pro jednu restauraci, ale software rozvozové firmy mu inteligentně sestaví trasu, takže může během jedné hodiny vyřídit nejméně deset objednávek. 

Co se týče řidičů, mobilní navigační software je pro ně nepostradatelný. Čínský navigační software může řidiči nejen navrhnout trasu, ale co je důležitější, může v reálném čase zobrazovat a aktualizovat informace o stavu silnic a průběžně navrhovat volbu ještě lepší a rychlejší trasy. Za zmínku stojí, že mnoho mobilů vyrobených v Číně podporuje navigační systém „Pej-tou“ (doslova „Severní naběračka“, čínské souhvězdí našeho Velkého vozu, podle nějž se určovaly světové strany – někdy do angličtiny překládáno též jako Compass – pozn. překl.), který Čína vyvinula sama a který bude v budoucnu poskytovat ještě přesnější satelitní navigační služby celému světu. 

Najděte věc, kterou máte rádi

Nakupování přes mobil je zábavou. Služba AliExpress se v Číně nazývá Tchao-pao (Taobao), toto slovo znamená „najít věc, kterou máte rádi“. Tchao-pao se již stalo vedoucí platformou v oblasti čínské e-komerce. V současné době každoročně 11. listopadu organizuje akce na podporu prodeje, jichž se účastní desítky miliónů obchodníků a které se podobají slevám na Black Friday (11. 11. je dnem zasvěceným lidem žijícím single). 11. listopadu 2018, během pouhých 24 hodin, dosáhla hodnota prodaného zboží na Tchao-pao 30 miliard dolarů. Platforma vám přitom umožní koupit si dům, auto nebo jen tužku či láhev minerálky. 

Podle statistik představuje čínská e-komerce svým rozměrem již zhruba pětinu celkové hodnoty spotřeby čínské společnosti, to znamená, že pětina zboží se prodá na internetu. Na elektronických obchodních platformách mohou velké firmy prodávat spotřební zboží, které vyrobily, včetně toho velmi drahého a luxusního, a zároveň i drobní prodejci zde mohou prodávat vlastní řemeslné nebo zemědělské výrobky. Elektronické obchodní platformy poskytly desítkám miliónů čínských živnostníků pracovní příležitosti, a navíc iniciovaly hospodářský rozvoj v mnoha nerozvinutých oblastech země.

Aby mohli spotřebitelé rychleji obdržet zakoupené zboží, prošlo čínské odvětví logistiky velkým vývojem a velkými změnami. V současné době mohou lidé v mnoha velkých městech dostat zboží zakoupené na internetu již do tří hodin. Pokud jste si zboží objednali z města vzdáleného přes tisíc kilometrů, pak se na ně můžete těšit do druhého dne. V roce 2018 se v Číně přepravilo asi 50 miliard balíků, z čehož velké množství představovalo zboží, které si lidé zakoupili na Tchao-pau a dalších elektronických obchodních portálech.

Mobilní internet právě mění život Číňanů. Čína zároveň doufá, že se bude moci o tyto technologie podělit s takovými zeměmi a jejich obyvateli, kteří věří, že jim nové technologie přinesou výhody a pohodlnější život.