ROZHOVOR: Ivan Tisovský o nové síti nabíjecích stanic e-station, která právě výrazně zlevnila nabíjení

S Ivanem Tisovským, majitelem společnosti Labit a.s., jsme si povídali o jeho nové síti nabíjecích stanic e-station, která se postupně rozrůstá po celé České republice. Poslední dvě vyrostly v Třebíči a Příbrami, do konce září vznikne další stanice v Ústí nad Orlicí u nákupního centra STOP SHOP.

Můžete pro začátek blíže představit vaši společnost Labit a.s. a čím se zabývá?

Ivan Tisovský: Naše společnost se zabývá výstavbou a rekonstrukcemi vodních elektráren. Dále máme developerský projekt v Krkonoších a vlastníme výrobní prostory, které pronajímáme. Máme i vlastní lisovnu kovových dílů. Máme vlastní výrobu a distribuci zelené elektřiny z našich malých vodních elektráren (MVE). Výjimka naší továrny je v tom, že každý z provozů, které buď provozujeme nebo pronajímáme, je zásobován pouze obnovitelnou energií z vlastních MVE. Naše nejnovější MVE je z roku 2012 a nejstarší je roku 1923. Nakupujeme i další zdroje, a to buď ve fázi projektu nebo k rekonstrukci. MVE jsou naše srdeční záležitost, a je to něco, co nás hlavně nesmírně baví. 

Jezdíte vy sám elektromobilem, případně jakým? Podle čeho jste vůz vybíral?

I.T.: Jezdil jsem v jednom z prvních elektromobilů, a to Volkswagen e-up! Aktuálně mám objednaný elektromobil Škoda Enyaq iV 80. Podle čeho jsem vybíral? Jsem prostě fanda značky Škoda. Měl jsem od Felicie 1997 přes Octavii snad všechny modely od Škodovky.

Nabíjecí stanice sítě e-station v Příbrami. foto: e-station

Jak vlastně vznikl nápad na to, že si postavíte vlastní síť nabíjecích stanic, co vás k tomu přimělo?

I.T.: Bydlení v Brně na ulici Jana Uhra a dýchání vzduchu v Brně. Je neuvěřitelné, že jsou lidé ochotni dýchat vzduch plný výfukových plynů, který jim ráno proudí otevřeným oknem do bytů. Jakmile se objevil první použitelný automobil, tak mi to nedalo spát.  Tím, že postavíme nabíjecí stanice na „každém rohu“ tak pomůžeme rychlejšímu rozvoji elektromobility. A tím pádem se nám všem bude lépe dýchat. Tím, že zároveň vyrábíme zelenou energii, to dává ještě větší smysl a alespoň pak elektromobil nemá výfuk v elektrárně, jak se rádo říká.

Jaké jsou řádově finanční nároky takového projektu a jak vidíte budoucí návratnost? Při jakém počtu elektromobilů v Česku se vám začne síť vyplácet?

I.T.: Zjednodušeně řečeno je to 1 milion korun na jednu 50 kWh DC rychlonabíječku. Nabíječka se začne vyplácet při odběru asi 200 kWh za 1 den. Což můžou být tři auta za den a plném nabití, nebo deset aut za den a 20 kWh odběru. Cílíme na ta místa, kde čeká auto na vás, a ne, že vy čekáte na auto. To je naše hlavní myšlenka a strategie.   

Někteří elektromobilisté považují vaše ceny v porovnání s konkurencí za poměrně vysoké, jak byste na takové výtky reagoval?

I.T.: Protože to vnímáme stejně a víme o tom, tak od 24. 9. 2021 měníme cenu DC nabíjení  na 6,- vč. DPH. AC nabíjení máme za cenu 4,50,- vč. DPH. Nebudeme rozlišovat registrované či neregistrované zákazníky, jako tomu bylo doposud. Bohužel nemáme naše stanice zadotované z fondů EU, tak jsme měli ceny malinko vyšší. Dotační program byl tak trochu šitý pro známe hráče na trhu s podmínkami, které ostatní firmy neměli prakticky možnost splnit. 

Využíváte při stavbě své sítě také financování z fondů EU? Případně proč ano/ne?

I.T.: Zatím nevyužíváme žádné externí financování. Celé tři roky, kdy se tomuto věnujeme jsme vše hradili z vlastních zdrojů. A to je podle nás v pořádku. Hledáme spíše financování formou partnerství nebo jiné.

Jak v současné době vaše nabíjecí síť vypadá, tedy kolik má stanic, které jsou ty hlavní a na jakých standardech je postavena?

I.T.: V současné době máme v provozu čtyři stanice. Hranice, Třebíč, Příbram, Trutnov. Do konce roku dokončíme v Ústí nad Orlicí, Táboře, Žatci a pokud nám povětrnostní podmínky dovolí, tak jich zvládneme malinko více. U všech zmíněných jsou 50 kW stanice. Avšak už nyní projektujeme lokace se stanicemi o výkonu 300 kW, např. u OC Futurum v Brně a další.

Kam chystáte další expanzi a jaký je přibližně její harmonogram?

I.T.: Rádi bychom se v první fázi zaměřili na Českou republiku. Zde bychom do konce příštího roku měli vystavěno asi 50 stanic s různými výkony od 50 – 300 kW. Další rok bychom toto číslo rádi zdvojnásobili a poté se pokusili atakovat i zahraniční trhy jako je Slovenská republika, Maďarsko a další.

Nabíjecí stanice e-station v Třebíči. foto: e-station

Co si myslíte o státních dotacích na nákup elektromobilů pro fyzické osoby. Myslíte si, že jde o vhodné opatření a dočkáme se ho v ČR někdy?

I.T.: Podle mého názoru by mohla být určitou formou dotace pro fyzické osoby nulová sazba na DPH u elektromobilu. Kdyby navíc existovala podpora pro firmy, které se věnují výstavbě nabíjecí infrastruktury, tak by to mělo i vliv na cenu prodávané elektřiny přes nabíječku. Naše firma elektromobily pořizuje a dává to ekonomický smysl i bez dotace. Ale zatím musíte být i trochu nadšenec a věřit tomu, že to, co děláte, dává smysl. 

Elektromobilita zažívá překotný vývoj, nabídka se výrazně mění každý rok. Jde stále o trh především pro nadšence, nebo už si přijdou na své i běžní uživatelé vozů?

I.T.: Jistě se jedná o trh pro nadšence. Nicméně celý automobilismus je dílem nadšenců, a ti, kteří dnes brojí proti elektromobilitě, by v 20. století jezdili do poslední chvíle na koni. A dnes jsou to zastánci nafty a benzínu a zvuku spalovacího motoru [smích]. Až se bude létat, tak budou zastávat jízdu v elektromobilu do poslední chvíle. Asi to tak má být.

The post ROZHOVOR: Ivan Tisovský o nové síti nabíjecích stanic e-station, která právě výrazně zlevnila nabíjení first appeared on Hybrid.cz.