Skoro polovina nových aut v EU už nejezdí na benzín ani naftu

Prodej elektromobilů v EU rostl meziročně o 22 %, v Česku dokonce o 65 %! Ve třetím čtvrtletí měla benzinová a dieselová auta pouze 54,3% podíl na prodejích nových aut.

Ve třetím čtvrtletí roku 2022 se podíl bateriových elektromobilů (BEV) na trhu dále zvýšil, protože jejich prodeje nadále rostly. BEV tvoří za Q3 2022 celkem 11,9 % z celkového počtu nově registrovaných osobních automobilů v EU. registrací (oproti 9,8 % ve třetím čtvrtletí roku 2021).

Tržní podíl posílily také hybridní elektromobily – tvoří 22,6 % všech prodejů (nárůst z 21,2 % ve třetím čtvrtletí 2021). Navzdory ztrátě podílu na trhu stále dominují vozidla s dieselovým a benzinovým pohonem, jejichž celkový podíl na trhu je 54,3 %.

Meziroční rozdíl v prodejích jednotlivých typů pohonů v EU pro 3. čtvrtletí 2022. graf: ACEA

Od července do září 2022 se registrace benzinových automobilů v EU propadly o 3,3 % a čítaly 823 360 kusů. V důsledku toho se tržní podíl benzinu snížil z 39,3 % ve třetím čtvrtletí roku 2021 na 37,8 % v letošním roce. Přesto zůstal benzin nejoblíbenějším typem paliva v EU.

Stejně tak se snížil prodej vozů s dieselovým motorem, a to o 4,7 % na 360 596 prodaných kusů v celé Evropské unii. Podíl nafty na trhu klesl téměř o 1 procentní bod na 16,5 % celkových prodejů ze 17,5 % ve třetím čtvrtletí roku 2021.

Podíl jednotlivých typů pohonu na prodejích nových aut v Q3 2022 v EU. graf: ACEA

Ve třetím čtvrtletí roku 2022 zaznamenala bateriová elektrická vozidla (BEV) nejsilnější nárůst ze všech typů paliv (+22,0 %), když bylo v celé EU zaregistrováno 259 449 kusů. S výjimkou Dánska (-2,6 %) a Itálie (-35,0 %) přispěly k tomuto pozitivnímu výsledku všechny trhy v regionu, přičemž na Kypru (+490,0 %), v Lotyšsku (+231,8 %), Rumunsku (+213,4 %) a Bulharsku (+101,7 %) byl nárůst dokonce trojciferný.

Registrace plug-in hybridních elektromobilů (PHEV) naopak ve třetím čtvrtletí roku poklesly o 6,0 %, neboť všechny největší trhy v EU zaznamenaly ztráty. Itálie a Francie zaznamenaly dvouciferný pokles (-22,2 %, resp. -14,3 %), zatímco Německo a Španělsko vykázaly mírnější poklesy (-0,9 %, resp. -1,0 %). V důsledku těchto negativních výsledků ztratily vozy PHEV ve srovnání se stejným obdobím loňského roku podíl na trhu, který nyní činí 8,5 % z celkového počtu registrací automobilů.

Podrobná tabulka prodejů za Q3 v EU. tabulka: ACEA

Prodej hybridních elektromobilů (HEV) se s 492 011 prodanými kusy od července do září zvýšil o 6,9 %. Jejich tržní podíl se rozšířil o 1,3 % – tvoří 22,6 % celkového trhu. Z hlavních trhů v regionu zaznamenalo pokles pouze Německo (-1,5 %). Největší nárůst zaznamenala Itálie (+20,8 %), následovaná Francií (+15,6 %) a Španělskem (+11,3 %).

Registrace vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) v EU utrpěly další dvoucifernou ztrátu (-52,4 %), která byla z velké části způsobena výrazným poklesem v Itálii (-71,2 %) – největším trhu regionu, na který připadá více než 40 % celkových registrací.

V důsledku toho se podíl CNG aut na trhu během třetího čtvrtletí roku 2022 snížil na polovinu ve srovnání se stejným obdobím před rokem. Zejména za to může Itálie, největší trh s CNG auty, s 71,2% poklesem. Prodeje automobilů s pohonem na LPG sklouzly zpět o 9,5 % a dosáhly 55 418 kusů, protože dva největší trhy s tímto typem paliva zaznamenaly pokles: Francie (-14,9 %) a Itálie (-3,1 %).

Data pravidelně sbírá a publikuje Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

zdroj: tisková zpráva, grafy a tabulky: ACEA

The post Skoro polovina nových aut v EU už nejezdí na benzín ani naftu first appeared on Hybrid.cz.