Vodíkové vlaky možná už brzy v Česku, má to ale cenu? Jsou totiž extrémně drahé!

Alstom a Air Products podepisují memorandum o spolupráci s cílem zavést v České republice vodíkové vlaky. Německé studie ale ukázaly, že jsou extrémně drahé.

Společnosti Alstom a Air Products podepsaly memorandum o spolupráci při zavádění vodíkových řešení v železniční dopravě, včetně nezbytné infrastruktury v České republice. Dohoda podporuje plnění cílů stanovených Zelenou dohodou pro Evropu, zejména balíčku „Fit for 55“.

„Podpisem tohoto memoranda formálně potvrzujeme naši dlouhodobou spolupráci se společností Air Products. Obě strany udělají vše, co je v jejich silách, aby urychlily zavedení vodíku na železnicích v České republice. Alstom je průkopníkem v oblasti železniční vodíkové mobility a má v této oblasti co nabídnout, od odborných znalostí až po samotné vlaky. Se společností Air Products můžeme také dodávat potřebné čerpací stanice a budovat vodíkovou infrastrukturu v zemi. Jsme v této věci v kontaktu s regiony a snažíme se podniknout kroky na podporu vytvoření potřebné legislativy, která v České republice stále chybí,“ říká Dan Kurucz, generální ředitel společnosti Alstom v České republice a Slovensku.

SOUVISEJÍCÍ: Vodíkové vlaky: Německo provozuje první síť

„Je nám ctí spolupracovat se společností Alstom na naplnění závazků dekarbonizace dopravy v České republice pomocí nízkouhlíkového vodíku. Využijeme naše odborné znalosti největšího světového výrobce vodíku a jsme připraveni investovat do budování vodíkové infrastruktury, abychom nastartovali používání nízkouhlíkového vodíku v praxi. Věříme, že se nám společně s Alstomem podaří vybudovat fungující síť vodíkových vlaků, která ukáže, že vodík je ideálním pohonem pro neelektrifikované tratě.   A že provoz vodíkových vlaků je naprosto ekologický a bezpečný a ve střednědobém horizontu také ekonomicky výhodný,“ okomentoval podpis memoranda Vlastimil Pavlíček, Business Development Director New Technologies, CE&CIS subregion Air Products.

Společnost Alstom jako první na světě uvedla v roce 2018 v Německu do provozu osobní vlak na vodík. Od té doby byl testován v Rakousku, Nizozemsku, Švédsku a Polsku a zakoupily jej Francie a Itálie. Společnost Alstom představila vodíkový vlak v České republice a na Slovensku během své unikátní Railshow, která se konala ve dnech 17.-25. května 2022.

Společnost Air Products jako největší světový výrobce vodíku podniká významné kroky k urychlení energetické transformace. V České republice Air Products působí v oblasti výroby, dodávek a skladování technických plynů a pokročilých technologií, včetně vodíku a vodíkových čerpacích stanic. V rámci svých aktivit se Air Products zaměřuje také na nové způsoby využití vodíku v oblasti pohonu všech typů dopravních prostředků, včetně kolejových vozidel. Společnost Air Products se také podílela na prezentaci vlaku Coradia iLint v České republice, konkrétně na doplňování vodíku do vlaku z mobilní čerpací stanice.

Všechny tyto plány však staví do úplně nového aktuální studie zadaná Bádenskem-Württemberskem. Ta dospěla k závěru, že elektrifikace tratí nebo bateriové hybridní vlaky by byly během 30 let mnohem levnější, než tam aktuálně provozované vodíkové vlaky. Odteď už proto vodíkové vlaky nebudou nadále považovány v této spolkové zemi za výhodnější, než zmíněné alternativy. Podobná studie proběhla i v Dolním Sasku a dospěla ke stejným závěrům.

zdroj: tisková zpráva, HydrogenInsight

The post Vodíkové vlaky možná už brzy v Česku, má to ale cenu? Jsou totiž extrémně drahé! first appeared on Hybrid.cz.