Citroën Oli: koncept střízlivého elektromobilu, co jde proti konvencím

Citroën Oli jde proti současným trendům v automobilovém průmyslu, které přinášejí stále těžší, složitější a dražší rodinné elektromobily, a snaží se reagovat na společenské výzvy a výzvy mobility zítřka.

Citroën věří, že nastal čas říci „dost“ nadbytkům a výdajům a místo toho se zaměřit na výrobu chytrých, lehčích, méně komplikovaných a skutečně cenově dostupných automobilů, které jsou současně vynalézavé a zábavné.

Výrazným krokem tímto směrem již byl svérázný a nekomplikovaný model Ami. Stejně tak elektrifikované i plně elektrické modely jako ë-C4 a nový ë-C4-X a lehké užitkové vozy jako ë-Berlingo a ë-SpaceTourer již umožňují zákazníkům Citroënu využívat výhod elektrifikované motorizace.

Elektromobily Citroën Oli a Citroën Ami vedle sebe. Copyright Arnaud TAQUET @ Continental Productions

Ačkoli Oli vypadá impozantně, není těžké ani objemné: díky cílové hmotnosti kolem 1 000 kg je mnohem lehčí než většina srovnatelných kompaktních SUV. Jeho plně elektrické hnací ústrojí tak vyžaduje pouze baterii o výkonu 40 kWh pro cílový dojezd až 400 km. Při omezení maximální rychlosti na 110 km/h pro dosažení maximální účinnosti je zcela reálná spotřeba paliva 10 kWh/100 km. Nabíjení z 20 % na 80 % navíc trvá pouhých 23 minut. Citroën Oli působí díky svému neobvyklému postoji a siluetě jednoduše. Jeho rozměry jsou podobné rozměrům kompaktního SUV – délka je 420 cm, výška 165 cm a šířka 190 cm. 

Citroën Oli odhaluje, jak značka hodlá čelit výzvám budoucí rodinné mobility tím, že přehodnotí každý detail, aby došlo ke snížení zdrojů a materiálů a bylo možné nabízet vozy za příznivou cenu, se snadným a uživatelsky přívětivým ovládáním, přiměřeným dojezdem a větší všestranností. „Oli je pracovní platformou pro zkoumání důmyslných a realizovatelných nápadů pro budoucí výrobu,“ vysvětlila Laurence Hansen. „Všechny tyto nápady se možná neuplatní ve stejnou dobu a ne v takové fyzické podobě, jakou vidíte zde, ale tyto inovace a kreativita budou inspirací pro budoucí vozy Citroën.“

Vincent Cobée vysvětlil, proč Citroën představuje Oli právě dnes: „Nacházíme se uprostřed tří společenských konfliktů – prvním je hodnota mobility a závislost na ní, druhým jsou ekonomická omezení a nejistota zdrojů a třetím je náš rostoucí pocit touhy po zodpovědné a optimistické budoucnosti.  Spotřebitelé cítí, že éra hojnosti skončila, a rostoucí regulace i zvyšující se náklady mohou omezit jejich schopnost svobodně se pohybovat. Zároveň jsou díky rostoucímu povědomí o nutnosti urychlit změny k omezení globálního oteplování ekologicky uvědomělejšíTypický rodinný automobil z poloviny 70. let vážil kolem 800 kg a byl 3,7 m dlouhý a 1,6 m široký. Dnešní auta narostla na více než 1 200 kg, jsou nejméně 4,3 m dlouhá a 1,8 m široká. Některá váží i více než 2 500 kg.“

Jestliže Citroën učinil s Ami krok vpřed ke změně mikromobility, Oli znamená vzrušující skok vpřed směrem k rodinné mobilitě zítřka. Zdaleka nejde o 2 500 kg těžký „palác na kolech“ plný displejů a přístrojů, ale je důkazem toho, že Citroën je schopen díky odpovídajícímu počtu funkčních prvků, vynalézavému použití odpovědných materiálů a udržitelnému výrobnímu procesu uspokojit potřebu mobility, která je bez emisí a zároveň levná, atraktivní a vhodná pro jakékoliv životní styly. 

Copyright Maison Vignaux @ Continental Productions

Základem inteligentní a víceúčelové koncepce vozu Citroën Oli je snaha reagovat na výzvu odpovědnosti a střízlivosti. Výslovně ukazuje, jak lze dosáhnout nejlepšího výkonu při posuzování životního cyklu (LCA) ve své třídě, a to od návrhu s optimálním a omezeným použitím lehkých a recyklovaných materiálů přes udržitelnost za účelem prodloužení doby používání  a lepší recyklovatelnosti po skončení životnosti až po odpovědné výrobní procesy. 

„Naším cílem bylo použít jen takové množství materiálu, kolik bylo skutečně nutné. Snažili jsme se proto umístit správné zdroje tam, kde byly potřeba, a omezit dopad jejich použití,“ uvedla Laurence Hansen. Když se inteligentně sníží počet dílů a součástí, použijí se co nejlehčí a nejodpovědnější materiály a složitost se omezí na minimum a zároveň se zvýší univerzálnost a funkčnost, výsledný výrobek je mnohem efektivnější, cenově dostupnější, méně složitý a výrazně odvážný z hlediska designu a užitečnosti.

Copyright Maison Vignaux @ Continental Productions

Citroën Oli je plný promyšlených detailů. Sedadla mají například velmi jednoduchou konstrukci, která využívá o 80 % méně dílů než tradiční sedadla. Jsou vyrobena z recyklovaných a recyklovatelných materiálů a chytrá síťovaná opěradla umožňuje pronikání více přirozeného světla do kabiny. Lze je také snadno vyztužit nebo přizpůsobit individuálním preferencím majitele. Je to výhodné pro všechny: sedadla jsou odpovědná a udržitelná, došlo ke snížení hmotnosti vozu a vedle zlepšení komfortu sezení se díky lepšímu rozptylu světla v kabině zvýšil i příjemný pocit posádky.

Oli, vybavené inteligentní funkcí V2G („Vehicle to Grid“), dokáže nejen ukládat přebytečnou energii vyrobenou solárními panely domu pro další prodej dodavatelům energie, ale také pomáhá řešit problémy s napájením v období nejvyšší spotřeby nebo výpadku sítě.

Díky systému V2L („Vehicle to Load“) je Citroën Oli navíc důkazem toho, že vozidlo může sloužit jako domov mimo domov, ať už na dovolené u moře, nebo při víkendovém kempování v horách. S baterií o kapacitě 40 kWh a zásuvkou o výkonu 3,6 kW (což odpovídá domácí zásuvce 230 V 16 A) může Oli teoreticky napájet elektrický spotřebič o výkonu 3 000 W po dobu přibližně 12 hodin. 

zdroj: tisková zpráva

The post Citroën Oli: koncept střízlivého elektromobilu, co jde proti konvencím first appeared on Hybrid.cz.