K 30. září 2022 bylo v České republice registrováno 13 185 osobních bateriových elektrických vozidel. Za 9 měsíců letošního roku se jejich počet zvýšil o 42 % (+3 887). Celkem bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 22 402 BEV: 8 172 kat. L, 13 185 kat. M1, 138 kat. M3, 845 kat. N1, 1 kat. N2, 9 kat. N3 a 52 BEV zařazených jako ostatní.
Nejregistrovanější bateriová elektrická vozidla dle kategorie a značky:
- Kategorie L: HECHT (2 362), AKUMOTO (518), SUPER SOCO (403)
- Kategorie M1: ŠKODA (2 931), TESLA (1 791), VOLKSWAGEN (1 571)
- Kategorie M3: SOR (68), ŠKODA (41), SOLARIS (18)
- Kategorie N1: ALKE‘ (136), NISSAN (104), RENAULT (103)
- Kategorie N2: FIAT (1)
- Kategorie N3: VOLVO (4), FRAMO (3), GAUSSIN (1), RENAULT (1)
Během uplynulých devíti měsíců bylo v České republice registrováno 3 887 osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1, v meziročním srovnání (leden–září) se jedná o 89% nárůst registrací. „Více než 26 % letošních registrací tvořila ojetá vozidla, z 1 020 letos registrovaných ojetých vozidel byly nejčetněji zastoupené značky TESLA (222), BMW (220) a VOLKSWAGEN (136). Vloni za celý rok je v registru evidováno 727 ojetých elektromobilů, předloni pak 318,“ dodává Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.
Obrázek 1: Nejčetněji registrovaná osobní bateriová elektrická vozidla kat. M1 v ČR dle značky [stav k 30. 9. 2022]
Téměř 39 % osobních elektromobilů je registrováno v hl. m. Praze (5 086 vozidel), následuje Středočeský (2 750) a Jihomoravský kraj (1 221).
V Česku je přes 2 600 veřejných dobíjecích bodů
Podle aktuálních dat uváděných Evropskou observatoří pro alternativní paliva je v České republice v současnosti 2 653 veřejných dobíjecích bodů, které mohou elektromobily využít. 70 % z nich se střídavým proudem (AC; 1 861), 30 % se stejnosměrným proudem (DC; 792). Celkem 115 dobíjecích bodů je pak s velmi rychlým dobíjením 150+ kW (z toho 18 dobíjecích bodů s 350+ kW).
SOUVISEJÍCÍ: V novém roce se alternativním pohonům v Česku daří
„Jsem rád, že tato data ukazují, že za poslední rok došlo v České republice, pokud jde o rozsah sítě dobíjecích stanic, k významnému pokroku a že se zde již naplno projevuje dotační podpora poskytnutá ze strany našeho resortu v posledních třech letech,“ říká Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu a dodává: „Tento pokrok je zřejmý zejména u rychlodobíjecích stanic, u jejichž podílu na celkovém počtu dobíjecí stanic bylo Česko ve srovnání se všemi státy Unie na druhém místě.“
Oficiální seznam veřejných dobíjecích stanic z Evidence dobíjecích stanic (podle § 6 odst. 1 zákona č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách) zveřejňuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. K 30. 6. 2021 bylo v této evidenci 2 033 veřejných dobíjecích bodů, interaktivní sestava z této evidence je k dispozici na webu Čistá doprava.
Optimalizace veřejné dobíjecí infrastruktury pro elektromobily v ČR
Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury by neměl být nahodilý, ale systematický a koncepční. K tomuto rozvoji má ambici přispět webová aplikace Optimalizace veřejné dobíjecí infrastruktury v ČR, která je jedním z výstupů Metodiky rozvoje dobíjecí infrastruktury v ČR. Metodika byla certifikovaná Ministerstvem dopravy a je bezplatně k dispozici na webu Centra transferu technologií. Aplikaci a metodiku vytvořilo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., v rámci řešení projektu „Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů“, který byl podpořen Technologickou agenturou ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
Projekt byl řešen v letech 2021–2022 a jeho výstupy budou zveřejněny v prvním čtvrtletí 2023 na webu Čistá doprava, aplikace pak bude k dispozici zde: https://www.cistadoprava.cz/mapy/ev. Jak přitom upozorňuje Jan Bezděkovský, Ministerstvo dopravy bylo do daného projektu od začátku aktivně zapojeno: „Aktuálně pracujeme na tom, jak s jeho výstupy dále pracovat v rámci příštích výzev našeho dotačního programu OPD, abychom zajistili, že rozvoj dobíjecí infrastruktury v Česku bude do budoucna systematičtější než doposud.“
Česko je v podílu elektromobilů stále na chvostu, za námi jen Slovensko
„V období leden–září 2022 bylo v zemích Evropské unie registrováno 717 tisíc bateriových elektrických vozidel (BEV), meziročně o 26 % více. Zatímco vloni ve stejném období představoval podíl na všech registrovaných vozidlech 7,6 %, letos 10,6 %. S 2,0% podílem BEV patří letos České republice předposlední příčka, za námi s 1,7% podílem skončilo jen Slovensko. Ze zbývajících zemí V4 byl v Polsku evidován 2,5% podíl BEV, v Maďarsku pak 4,0 %. Nejvyšší podíly BEV byly letos evidovány ve Švédsku (28,4 %), Nizozemsku (20,4 %) a Dánsku (17,9 %),“ doplňuje Jindřich Frič z CDV.
CDV novým členem Elektromobilní platformy
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., bylo na říjnovém zasedání řídicího výboru jednomyslně přijato za člena Elektromobilní platformy, z. s. Platforma aktivně působí v České republice od začátku roku 2022. Její členové patří mezi hlavní aktéry v oblasti elektromobility: ČEZ, Škoda Auto, PRE, E.ON, České vysoké učení technické v Praze, Sdružení automobilového průmyslu, Teplárny Brno, Technická univerzita v Liberci a Centrum dopravního výzkumu. Členská základna se bude dále rozšiřovat, více informací na www.ePlatforma.cz.
zdroj: Centrum dopravního výzkumu
The post Elektromobily: v Česku jich jezdí už 13 185, nabíjejí u 2 600 dobíječek first appeared on Hybrid.cz.