Mercedes-Benz eActros LongHaul: elektrický tahač s 600kWh baterií

Mercedes-Benz Trucks vystavuje na veletrhu IAA Transportation 2022 v Hannoveru poprvé model eActros LongHaul pro dálkovou dopravu.

Těžká dálková doprava je z hlediska užitečné hmotnosti, vzdálenosti a tras nejnáročnějším segmentem silniční nákladní dopravy. Současně v ní existuje velký potenciál pro snižování emisí CO2. Po uvedení modelu eActros pro těžkou rozvážkovou dopravu na trh v roce 2021 činí Mercedes-Benz Trucks nyní další krok a na veletrhu IAA Transportation 2022 v Hannoveru poprvé prezentuje již v roce 2020 ohlášený model Mercedes-Benz eActros LongHaul pro těžkou dálkovou dopravu s elektrickým pohonem napájeným akumulátory.

Mercedes-Benz eActros LongHaul
Mercedes-Benz eActros LongHaul. Díky „megawattovému nabíjení“ bude možné sadu akumulátorů nabít z 20 na 80 procent za výrazně méně než 30 minut. foto: Mercedes-Benz Trucks

Toto vozidlo je svými čistými konturami a světelným pruhem LED na přídi názornou vizí designového stylu budoucího sériově vyráběného vozidla. První prototypy již absolvují intenzivní testy, a ještě letos budou zkoušeny i na veřejných silnicích. V příštím roce budou prototypy ve stavu blízkém sériové výrobě předány různým zákazníkům pro testování v praktickém provozu. 

Karin Rådströmová, předsedkyně představenstva společnosti Mercedes-Benz Trucks, řekla: „Nepřetržitě rozšiřujeme naše portfolio elektricky poháněných a akumulátory napájených nákladních vozidel. Přitom se zaměřujeme na jasné výhody pro naše zákazníky. Vozidla jsou od začátku koncipována pro elektromobilitu a nabízejí lepší zážitky z jízdy, vyšší energetickou hospodárnost a delší životnost.“  

Výhody modelu Mercedes-Benz eActros LongHaul 

Mercedes-Benz Trucks navíc zveřejnil další informace o sériově vyráběném modelu eActros LongHaul. Tři sady akumulátorů poskytnou instalovanou celkovou kapacitu více než 600 kWh. Součástí nové elektricky poháněné nápravy jsou dva elektromotory dodávající trvalý výkon 400 kW, krátkodobě i více než 600 kW. Mercedes-Benz Trucks bude kromě tahače návěsů vyrábět model eActros LongHaul ihned od jeho uvedení na trh také jako valníkový podvozek.

Mercedes-Benz eActros LongHaul
Mercedes-Benz eActros LongHaul Mercedes-Benz eActros LongHaul

Zákazníci tak budou mít mnoho dalších možností využití vozidla pro zcela elektrickou dopravu. Inženýři z vývojového oddělení divize Mercedes-Benz Trucks kladli na eActros LongHaul stejné požadavky ohledně životnosti vozidla a komponentů jako na porovnatelný konvenční Actros pro těžkou dálkovou dopravu. To znamená ujetí 1,2 milionu kilometrů během deseti let provozu.

Model eActros LongHaul bude prvním zcela elektrickým vozidlem divize Mercedes-Benz Trucks, které se bude sériově vyrábět kompletně na současné montážní lince ve výrobním závodě pro nákladní vozidla ve Wörthu. A to včetně montáže všech elektrických komponentů a zprovoznění vozidla na konci montážní linky. To umožní dosáhnout vysoké kapacity výroby díky souběžné produkci jak konvenčních, tak i zcela elektrických nákladních vozidel na stejné montážní lince. Doposud probíhá „elektrifikace“ modelů eActros 300/400 a eEconic v rámci samostatného procesu ve středisku Future Truck Center ve Wörthu.

Mercedes-Benz eActros LongHaul
Mercedes-Benz eActros LongHaul Mercedes-Benz eActros LongHaul

V modelu eActros LongHaul nalézají uplatnění sady akumulátorů s technologií lithium-železo-fosfátových akumulátorových článků (LFP), které se vyznačují delší životností a větším množstvím využitelné energie. Sady akumulátorů sériově vyráběného modelu eActros LongHaul bude možné nabít z nabíjecího stojanu o výkonu cca 1 MW z 20 na 80 % kapacity za výrazně méně než 30 minut. Jádrem konceptu dálkové dopravy s elektrickým pohonem napájeným akumulátory v podání divize Mercedes-Benz Trucks je nabídka komplexního řešení dopravy složeného z automobilové techniky, poradenství, nabíjecí infrastruktury a služeb.

Mercedes-Benz eActros LongHaul tak bude pro zákazníky správnou volbou z hlediska ziskovosti, trvalé udržitelnosti i spolehlivosti. První prototypy již absolvují intenzivní testy, a ještě v letošním roce začnou testovací jízdy modelu eActros LongHaul také na veřejných silnicích. V příštím roce zahájí testovací provoz u zákazníků prototypy v podobě blízké sériově vyráběnému modelu.

Ještě delší dojezd umožní návěs „eTrailer“

Elektrifikované návěsy mohou výrazně prodloužit dojezd elektricky poháněných nákladních vozidel. Například technologická společnost Trailer Dynamics vyvinula společně s výrobcem návěsů Krone „eTrailer“. Jeho nejdůležitější částí je elektrická náprava včetně sady akumulátorů, která podporuje tažné vozidlo dodatečným výkonem. V závislosti na kapacitě akumulátorů návěsu eTrailer bude možné se sériově vyráběnou variantou modelu eActros LongHaul ujet na jedno nabití více než 800 km. 

Mercedes-Benz eActros LongHaul
Mercedes-Benz eActros LongHaul Mercedes-Benz eActros LongHaul

Zapojení, společně s partnery, do výstavby nabíjecí infrastruktury 

Co se týká veřejného nabíjení pro dálkovou dopravu, založily společnosti Daimler Truck, TRATON GROUP a Volvo Group letos v červenci společný podnik. Jeho cílem je výstavba a provoz veřejné vysokovýkonné nabíjecí sítě v Evropě pro těžká nákladní vozidla pro dálkovou dopravu a dálkové autobusy s elektrickým pohonem napájeným akumulátory. Nabíjecí síť uvedených tří partnerů bude v Evropě k dispozici provozovatelům vozových parků nezávisle na značce. V oblasti nabíjení v depu spolupracuje Mercedes-Benz Trucks s firmami Siemens Smart Infrastructure a ENGIE. 

Mercedes-Benz eActros LongHaul
Mercedes-Benz eActros LongHaul Mercedes-Benz eActros LongHaul

Daimler Truck se kromě toho podílí na projektu „HoLa“ (Hochleistungsladen im Lkw-Fernverkehr), tedy vysokovýkonného nabíjení nákladních vozidel v dálkové dopravě. Cílem projektu zastřešeného sdružením VDA je plánování, výstavba a provozování specializované infrastruktury pro vysokovýkonné nabíjení elektricky poháněných a akumulátory napájených nákladních vozidel pro dálkovou dopravu. V Německu vzniknou ve čtyřech lokalitách vždy dvě vysokovýkonné nabíjecí přípojky se systémem „megawattového nabíjení“, MCS (Megawatt Charging System), pro testování v reálném praktickém provozu. Projektu se účastní další různí partneři z průmyslu a výzkumu, kteří jsou členy konsorcia.

Kompetentní poradenství pro elektromobilitu střiženou na míru

Vzhledem k tomu, že je elektromobilita mnohem víc než jen novým pohonem, začlení Mercedes-Benz Trucks model eActros LongHaul, stejně jako již dostupná elektrická nákladní vozidla, do komplexního ekosystému, který zahrnuje také nabídky poradenství pro efektivní používání vozidla a optimalizaci celkových nákladů na vlastnictví TCO (Total Cost of Ownership). Například na základě současných tras je pro příslušného zákazníka sestaven co nejrealističtější a nejvýstižnější profil používání elektrického nákladního vozidla, aby bylo možné definovat trasy, po nichž lze jezdit s elektrickým nákladním vozidlem.

Součástí tzv. eConsultingu jsou kromě elektrifikace podnikového provozního areálu také – v závislosti na přání zákazníka – všechny otázky týkající se plánování, podmínek podávání nejrůznějších žádostí a realizace nabíjecí infrastruktury a nezbytného připojení k elektrické síti. Výsledkem je komplexní řešení dopravy složené z automobilové techniky, poradenství, nabíjecí infrastruktury a individuálně přizpůsobených služeb.

zdroj: tisková zpráva, foto: Mercedes-Benz Trucks

The post Mercedes-Benz eActros LongHaul: elektrický tahač s 600kWh baterií first appeared on Hybrid.cz.