Renault R5 Turbo 3E je výstavní elektromobil určený pro driftování. Vzdává hold 50. výročí Renaultu 5 a jeho nejlegendárnějším sportovním verzím Renault 5 Turbo a Turbo 2.
„Popový rok plný překvapení“, tak zněl slib, který dal Renault v lednu 2022 při příležitosti oslav padesátého výročí Renaultu 5, jedné ze svých největších ikon. Po mnoha slavnostních akcích (účast na historických závodech Monte Carlo, Rétromobile, Le Mans Classic atd.) a představení elektrického show caru Renault 5 Diamant představila automobilka světovou premiéru modelu Renault R5 TURBO 3E na výstavě Chantilly Arts and Elegance 2022 (departement Oise, Francie) dne 25. září.
SOUVISEJÍCÍ: Elektromobil Renault Zoe to má spočítané, nahradí ho Renault 5
R5 TURBO 3E je po prototypu Renault 5 novým příkladem „elektrického znovuzrození“ vlajkového modelu značky. Renault elektrifikuje svou historii, aby se lépe připravil na 100% elektrickou budoucnost v Evropě do roku 2030.
R5 TURBO 3E je čistě elektrický drifter s pohonem zadních kol, určený pro výkon a závodní dráhu. Stejně jako jeho ikonický předchůdce je striktně dvoumístný, přičemž zadní část zabírá pohonné ústrojí: dva elektromotory, z nichž každý pohání jedno kolo, a baterie umístěné uprostřed pod podlahou.
Motor modelu R5 TURBO 3E, umístěný na trubkovém podvozku, chráněném plochým dnem a obklopeném bezpečnostními obručemi schválenými Mezinárodní automobilovou federací (FIA), má celkový výkon 280 kW a točivý moment 700 Nm, který je k dispozici okamžitě.
Umí ujet 100 metrů z místa za pouhých 3,5 sekundy (3,9 sekundy v režimu Drift) a dosáhnout maximální rychlosti 200 km/h. Kapacita baterie 42 kWh znamená, že s ním lze absolvovat několik kol driftování nebo závodní gymkhanu. V případě posledně jmenovaného je vyhýbání se překážkám usnadněno úhlem natočení kol přesahujícím 50°.
Pro snadnější nahrávání výkonů na palubě je R5 TURBO 3E vybaven tuctem úchytů pro kamery, a to jak uvnitř, tak vně. Najdete je například v místě předních světlometů a v místě vnějších zpětných zrcátek. Perfektní místa pro pořízení nejlepších snímků z vašeho driftování.
Vpředu má R5 TURBO 3E nárazník s velkými vstupy vzduchu, které zajišťují chlazení i podporu terénu. Jeho vertikální rozdělení na tři části přímo připomíná nárazník Renaultu 5 Turbo 2. Nechybí ani mlhové světlomety čtvercového tvaru „jako v minulosti“. Tentokrát jsou čtyři, každá s 16 LED diodami.
Vpředu a vzadu jsou další LED diody v růžové, modré a žluté barvě, které se rozsvěcují a blikají, když vůz driftuje, a vytvářejí tak atmosféru inspirovanou světem videoher a 80. a 90. let. Retro videohry byly také inspirací pro maskovací dekorační nálepky na karoserii. A konečně, plexisklová okna jsou zdobena růžovou barvou a na levém zadním okně je nálepka „La vie en rose“, která vnáší do světa tohoto výstavního vozu trochu sladkosti.
Symboly a historické odkazy v designu modelu R5 TURBO 3E nemají působit nostalgicky. Naopak, jejich moderní a hravé zpracování posouvá výstavní vůz do moderní doby. Například otvor pro přívod vzduchu v kapotě – další odkaz na Renault 5 Turbo 2 – obsahuje přístupový otvor pro zásuvku nabíjení akumulátoru. Průhledné prvky karoserie, zejména v zadní části vozu nad difuzorem, umožňují obdivovat elektrickou výbavu výstavního vozu.
Závodní sedadlo z uhlíkových vláken, bezpečnostní pásy a volant byly vyvinuty ve spolupráci se specializovanou společností Sabelt1. Působivý vertikální ovladač ruční brzdy – charakteristický znak driftových vozidel – je umístěn uprostřed středové konzoly ve velmi popové žluté barvě. Stejná žlutá barva se mísí s růžovou a zvýrazňuje šedočernou tartanovou směs – což je odkaz na 80. léta – na sedadlech a palubní desce.
Tartan je doplněn vizuálním efektem vycházejícím z loga Renault. Ten se zobrazuje také v osvětlené verzi na pravé straně náboje volantu. Všechny tyto barevné efekty jsou také v kontrastu s černou korkovou podlahou a Alcantarou pokrývající horní část palubní desky a dveří.
Deset analogových ovladačů, které se dříve nacházely před řidičem, bylo na palubní desce R5 TURBO 3E nahrazeno deseti digitálními displeji. Fungují jako widgety a zobrazují grafické výrazy inspirované styly Pixel Art a Glitch Art, přičemž jejich funkce jsou převzaty ze světa „retro her“. Například pro nastartování vozidla je třeba stisknout tlačítko „free play“ na středové konzole. Ve stejném duchu jsou i různé jízdní režimy nazvané „turbo“ pro driftování, „track invader“ pro hraní her, „donut“ pro jízdu o 360° atd.
Posledním důkazem toho, že se R5 TURBO 3E nebere příliš vážně, je přítomnost plyšového medvídka Driftyho na palubě. Jeho úkolem je uvolnit a uklidnit cestující, kteří jsou ohromeni silou výstavního vozu.
zdroj: tisková zpráva
The post Elektromobil Renault R5 Turbo 3E: zrozený pro drift first appeared on Hybrid.cz.