Jak číst rozměry a další údaje na pneumatikách?

Bočnice každé pneumatiky obsahuje čísla a písmena, která určují, pro jaké rozměry disků a které automobily jsou pneumatiky vhodné. Na jednoduchém příkladu si názorně ukážeme, co znamenají jednotlivá čísla a písmena na pneumatikách.

pneumatika205/55 R16 85 T

205 šířka pneumatiky v milimetrech

55 výška profilu v procentech z šířky
R označení radiální konstrukce pláště
16 průměr ráfku v palcích
85 hmotnostní index (515 kg na kolo)

T rychlostní index (max. 190 km/h)

  • Šířka běhounu se udává v milimetrech, je to maximální šířka pneumatiky při nominálním tlaku huštění a nominálním zatížení. Naše vzorová pneumatika je tedy široká 205 mm.
  • Profilové číslo udává poměr mezi šířkou pneumatiky a výškou bočnice v procentech. Výška profilu této pneumatiky je 55 % z 205 mm, tedy 112,75 mm.
  • Profilové číslo udává poměr mezi šířkou pneumatiky a výškou bočnice v procentech. Výška profilu této pneumatiky je 55 % z 205 mm, tedy 112,75 mm.
  • R je označení radiální konstrukce pneumatiky. Vývojově starší diagonální konstrukce pneumatiky je značena pomlčkou „-„. Dnes má však drtivá většina pneumatik právě radiální konstrukci.
  • Průměr ráfku je číslo, které udává průměr ráfku v palcích. 1 palec je cca 2,54 cm. Vzorová pneu má tedy průměr ráfku 16 palců, což je 40,64 cm.
  • Index nosnosti je bezrozměrné číslo, které odpovídá nominálnímu provoznímu zatížení pneumatiky v kg na jednu pneumatiku.

Tabulka indexu hmotnosti (zátěžového indexu)

Index rychlosti je písmeno odpovídající rychlostní kategorii, pro kterou byla pneumatika navržena. Více informací najdete v tabulce níže.

Tabulka rychlostního indexu

Evropské značení pneumatik (energy štítky) určují spotřebu paliva, přilnavost na mokrém povrchu a míru hluku. Od 1. května 2021 jsou pneumatiky vybaveny novými energy štítky, které mění počet tříd a přidávají informace navíc.

Na novém štítku se snížil počet hodnot ze šesti na pět. Třídy A až C zůstávají beze změny. Pneumatiky C1 určené pro osobní auta, resp. C2 určené pro dodávky, které byly dosud v třídě E podle valivého odporu a přilnavosti za mokra, budou nyní zařazeny do třídy D, která se dosud nepoužívala. Pneumatiky, dosud patřící do tříd F a G, se zařadí do třídy E. Tím se štítek stane přehlednějším a srozumitelnějším.

Nový EU štítek pro pneumatiky byl navržen s cílem pomoci spotřebiteli vybrat si obutí s vyšší úsporou paliva a zároveň mu poskytl informace o brzdných vzdálenostech. Volba pneumatik s nižším valivým odporem u spotřebitelů a komerčních provozovatelů může vést k úsporám peněz za palivo a také k nižším emisím.

Přehledné informace o přilnavosti na mokré vozovce zvýší bezpečnost provozu, zatímco informace o hluku při jízdě pomáhá snižovat emisní hladiny hluku způsobené silničním provozem.

Spotřebitelé si nově mohou stáhnout více informací o jednotlivých pneumatikách po nasnímání QR kódu, který se nachází v pravém horním rohu štítku pneumatiky. QR kód odkazuje na databázi EPREL (European Product Registry for Energy Labelling = Evropská databáze výrobků s energetickým označením), obsahující produktové listy výrobků. 

Ty uvádějí všechny hodnoty označující konkrétní pneumatiku, jakož i začátek a konec výroby daného modelu. Informační listy výrobků zadává do databáze EPREL výrobce pneumatik jednotlivě a podobně jako v minulosti jejich zařazení do tříd také zajišťuje příslušný výrobce.

zdroj: placená inzerce

The post Jak číst rozměry a další údaje na pneumatikách? first appeared on Hybrid.cz.