Nový elektromobil Audi Q6 e-tron: baterie 100 kWh, dojezd 625 km

Audi Q6 e-tron je prvním sériově vyráběným modelem značky na platformě pro prémiové elektromobily PPE (Premium Platform Electric).

Model se vyznačuje nejen mimořádnými jízdními a nabíjecími výkony, ale také vyšší hospodárností a dlouhým dojezdem. Elektromobil Audi Q6 e-tron na první pohled zaujme designovým stylem, který je pro SUV značky Audi typický a současně zahrnuje také zdokonalené specifické pojetí designu modelů e-tron.

SOUVISEJÍCÍ: Suverénní v terénu i na silnici: Audi Q8 e-tron edition Dakar

S modelovou řadou Q6 e-tron bude elektromobilitu poprvé dodávat také výrobní závod v Ingolstadtu. Audi Q6 e-tron a SQ6 e-tron je možné objednávat na jaře 2024, české ceny budou oznámeny se spuštěním předprodeje. První vozy budou zákazníkům předány v létě 2024.

Funkce „Plug & Charge“ je součástí standardní výbavy řady Q6 e-tron. Funkce „Plug & Charge“ je v současné době k dispozici u nabíjecích stanic IONITY i u dalších provozovatelů nabíjecích míst a bude k dispozici u stále většího počtu poskytovatelů. Zde je nutné po jednorázové aktivaci ve vozidle pouze zasunout nabíjecí kabel. Vozidlo a nabíjecí stanice spolu komunikují prostřednictvím šifrovaného spojení. Proces nabíjení se spustí automaticky a vyúčtování probíhá prostřednictvím platebního prostředku uloženého v aplikaci myAudi, například kreditní karty. foto:_Audi

Se společností Porsche společně vyvinutá elektromobilová platforma PPE je spolu s elektronickou architekturou E3 1.2 významným milníkem v rozšiřování globální nabídky elektricky poháněných modelů Audi. Jedná se o první krok směřující k rozsáhlému posílení a omlazení modelového portfolia.

Audi Q6 e-tron přispěje k dosažení cíle nabízet do roku 2027 elektromobily ve všech klíčových segmentech. „Q6 e-tron na nové platformě PPE je pro naše zákazníky dalším významným technologickým pokrokem v elektrické prémiové mobilitě,“ řekl Gernot Döllner, předseda představenstva společnosti AUDI AG, u příležitosti světové premiéry v hlavním výrobním závodě Ingolstadt.

„PPE ukazuje, jak v rámci koncernu Volkswagen soustředíme kompetence, abychom mohli poskytovat rozšiřitelnou elektromobilitu. Díky PPE dokážeme uvádět na trh v různých segmentech technicky vysoce náročné modely s vysokými objemy výroby, a tím rozšiřovat elektrifikaci našeho portfolia,“ dodal předseda představenstva značky Audi.

Flexibilita platformy přitom podle jeho slov pomáhá navzdory stejnému technickému základu propůjčovat budoucím modelům originální charakter a typickou DNA značky Audi.

Přímé chlazení elektromotorů olejem, které bylo použito poprvé, udržuje komponenty, jako je statorové vinutí a permanentní magnety v rotoru, v optimálním teplotním rozmezí. Výsledkem je, že poměr výkonu k hmotnosti elektrického pohonného systému PPE je přibližně o 60 % vyšší než u elektrické pohonné soustavy první generace. foto: Audi

Elektromobil Audi Q6 e-tron stanovuje měřítka z hlediska elektrických výkonů, dojezdu a nabíjení. Nový model ztělesňuje design sportovně dynamického SUV s pečlivě zdokonaleným designovým stylem elektricky poháněných modelů Audi a vysokou úrovní praktičnosti pro každodenní provoz. Modelová řada Q6 e-tron je díky nové elektronické architektuře E3 1.2 technologickým průkopníkem v portfoliu značky Audi.

Působivý dojezd a nabíjecí výkon

Výkonné, kompaktní a vysoce hospodárné elektromotory umožňují spolu s nově vyvinutou sadou lithium-iontových akumulátorů s dvanácti moduly, 180 prismatickými články a celkovou kapacitou 100 kWh (využitelná kapacita 94,9 kWh) dojezd na jedno nabití až 625 kilometrů.

Řídicí jednotka řízení baterie (BMC), centrální řídicí jednotka vyvinutá speciálně pro PPE, je zodpovědná za řízení proudu potřebného pro rychlé a úsporné nabíjení baterie. Řídicí jednotka BMC je zcela integrována do baterie HV. V rámci stálého monitorování odesílá dvanáct řídicích jednotek modulů článků (CMS) údaje, jako je aktuální teplota modulu nebo napětí článků, do BMC, který své informace, například o stavu změny (SoC), odesílá do vysoce výkonného počítače HCP 4 (součást nové elektronické architektury E3 1.2). Tento počítač zase posílá data novému prediktivnímu tepelnému managementu, který podle potřeby reguluje oběh chlazení nebo ohřevu pro optimální výkon baterie. foto: Audi

Nové Audi Q6 e-tron nabízí pro Audi typické sportovní jízdní vlastnosti díky celkovému nejvyššímu výkonu systému pohonu 285 kW (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 19,4–17,0 (WLTP)), zatímco SQ6 e-tron posouvá hranici nejvyššího výkonu dokonce na 380 kW (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 18,4–17,5 (WLTP)).

Pokud je před vámi prudké stoupání, tepelný management upraví teplotu HV baterie vhodným chlazením, aby se zabránilo vyššímu tepelnému namáhání. foto: Audi

Model Q6 e-tron quattro zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy. SQ6 e-tron vyžaduje pro tento sprint pouhých 4,3 sekundy. Nejvyšší rychlost je 210 km/h, resp. 230 km/h. Později budou následovat – v závislosti na trhu – ještě dvě varianty s pohonem zadních kol. Zatímco jedna z nich bude koncipována pro maximální hospodárnost a dojezd, druhá varianta bude vstupem do modelové řady Q6 e-tron.

Díky 800V technice a sériově dodávanému maximálnímu výkonu při stejnosměrném nabíjení 270 kW jsou s modelem Audi Q6 e-tron možné krátké zastávky kvůli doplňování elektrické energie. Na příslušném nabíjecím stojanu HPC (High Power Charging) lze za pouhých deset minut prodloužit dojezd až o 255 kilometrů.

Za cca 21 minut vzroste stav nabití z 10 na 80 %. Inteligentní, vysoce výkonný a prediktivní systém řízení provozní teploty je zásadním předpokladem pro tyto přesvědčivé nabíjecí výkony. Vůz vybavený systémem Plug & Charge se sám autorizuje po připojení nabíjecího kabelu z kompatibilního nabíjecího stojanu a spustí proces nabíjení.

Vyúčtování proběhne rovněž zcela automaticky. Pokud nabíjecí stojan pracuje se 400V technikou, je u modelu Audi Q6 e-tron poprvé možné tzv. paralelní nabíjení. Sada akumulátorů s napětím 800 V se přitom automaticky rozdělí na dvě části s polovičním napětím, které lze pak souběžně nabíjet výkonem až 135 kW.

U obou polovin akumulátorové baterie je nejprve vyrovnán stav nabití a poté probíhá jejich společné nabíjení. Z domácích nástěnných nabíječek je možné nabíjení střídavým proudem s výkonem až 11 kW.

Významnou roli ve zvýšení hospodárnosti a prodloužení dojezdu modelu Audi Q6 e-tron hraje zdokonalený systém rekuperace. Jeho prostřednictvím lze realizovat 95 % všech zpomalení, k nimž dochází v každodenním provozu. Audi Q6 e-tron přitom dosahuje rekuperačního výkonu až 220 kW.

zdroj: tisková zpráva

The post Nový elektromobil Audi Q6 e-tron: baterie 100 kWh, dojezd 625 km first appeared on Hybrid.cz.