První veřejná vodíková stanice v Praze otevřena, akce si ale moc neužije

V pátek 10. února byla otevřena první pražská vodíková stanice, kde může bez problémů natankovat veřejnost. Jedná se o plničku u klasické čerpací stanice – Benziny (nyní Orlen) na adrese K Barrandovu 1136/6.

Narozdíl od začátků stlačeného zemního plynu (CNG), kdy se první plnicí stanice objevovaly v různých průmyslových areálech, jde určitě o krok správným směrem. Přimknout novou technologii ke stávající infrastruktuře zvýší komfort i povědomí o novém palivu. 

Toyota Mirai poháněná palivovým článkem na vodík v barvách Orlen/Unipetrol.

Nenechte se však mýlit. První vodíková plnička v ČR byla vybudována již před rokem 2010 v Neratovicích. Nebyla veřejná, šlo o pilotní projekt zejména pro zásobování testovacího autobusu TriHyBus

Slavnostního otevření se účastnila většina vodíkových aut, které jsou v ČR registrované. Dohromady jich je prozatím asi 12.

Vítězství v závodu o první veřejnou vodíkovou stanici náleží společnosti VÍTKOVICE a.s., jak jsme informovali v červenci roku 2022. Jedná se sice o stanici veřejnou, nicméně s omezenou otevírací dobou a mimo klasickou čerpací stanici. 

Pražská vodíková stanice má též naprosto odlišnou cenovou politiku. Kilo vodíku vyjde na 278 Kč, naproti tomu v Ostravě vybírají fixně 100 Eur za každé plnění. Vzhledem k tomu, že osobní vozy mají nádrž kolem 5 kg, pražská plnička vychází co do ekonomiky mnohem příznivěji.

Technické parametry stanice (k 10. 2. 2023)

Tlak plnění: 350 bar pro nákladní vozy a autobusy, 700 bar pro osobní a užitkové vozy
Objem zásobníku: 100 kg
Čas plnění zásobníku: 2,5 – 4 hod.
Čas plnění nádrže osobního vozu (5 – 6 kg): 3 – 5 min
Čas plnění nádrže autobusu (cca 30 kg): cca 10 min
Cena za kg: 278 Kč (zaváděcí)
Platba: Všechny obvyklé platební metody

The post První veřejná vodíková stanice v Praze otevřena, akce si ale moc neužije first appeared on Hybrid.cz.