Stanovení množství životaschopných bakterií v probiotických doplňcích stravy a mléčných fermentovaných výrobcích

Díky mnoha vědeckým studiím nejsou dnes už pochybnosti o pozitivním imunomodulačním efektu probiotických bakterií, které vytvářejí mikrobiální bariéru proti potenciálně patogenní mikroflóře. Probiotika také mohou produkovat bakteriostatické a bakteriocidní látky, čímž zase pomáhají udržovat patogenní a zdraví prospěšnou mikroflóru v rovnováze a tím pozitivně ovlivňují zdraví nejen střev, ale i celého organismu. Na trhu se vyskytují nepřeberná množství různých druhů výrobků obsahujících probiotika a najdeme je v lékárnách ve formě doplňků stravy – tobolek, prášků nebo sirupů, tak v obchodech s potravinami, kde je najdeme v mléčných zakysaných produktech. Pro jejich dostatečný terapeutický efekt je důležitá jejich pravidelná konzumace v dostatečném množství. Aby mohl být produkt považován za probiotický musí podle legislativy obsahovat 10E+6 probiotických bakterií v 1 g nebo v 1 ml výrobku. Bylo provedeno mnoho klinických studií, které ověřily fyziologickou účinnost vhodných druhů probiotických bakterií z rodů Lactobacillus a Bifidobacterium, které jsou používány pro výrobu probiotických doplňků stravy i přidávány do mléčných fermentovaných produktů. K probiotickým bakteriím se přidávají tzv. prebiotika. Jsou to pro naše trávicí enzymy nestravitelné oligosacharidy, které projdou nerozloženy spolu s probiotiky do tlustého střeva a jsou pro ně zdrojem energie a podporují jejich růst. K nejznámějším prebiotikům patří inulin, který se získává například z kořene čekanky.