Pražská energetika a Škoda Auto spustili nabíjecí stanici s bateriemi

Pražská energetika ve spolupráci se Škoda Auto DigiLab otevřela na Praze 11 unikátní dobíjecí hub. Poprvé k dobíjení využívá také energetické úložiště sestavené z použitých baterií vozů Škoda Enyaq.

Dobíjecí stanice PREpoint u plaveckého bazénu na Praze 11 jsou navrženy jako klasický  městský dobíjecí HUB, který dokáže zajistit nabíjení až 12 elektromobilů zároveň. Takto nastavené parametry dobíjecího místa se v Praze stávají standardem, ale forma  řešení způsobu připojení tady na Praze 11 je naprosto unikátní. Díky tomu, že je příslušné  dobíjecí místo vybaveno bateriovým úložištěm s kapacitou 300 kWh, bylo možné  realizovat náročnou instalaci ve velmi krátkém čase a s výrazně nižšími nároky na  elektrickou distribuční soustavu.  

foto: PRE

Výše zmíněné energetické úložiště je uspořádáno z bateriových modulů, které předtím  sloužily ve vozech Škoda Enyaq iV. Toto takzvané sekundární využití baterií je  nejúčinnější formou recyklace, kdy je efektivně využita zbytková kapacita baterie a tím  je prodlužen její životní cyklus. V rámci energetického úložiště jsou vysoce kvalitní  baterie méně namáhány a mohou tak bez problému sloužit dalších 10 a více let. Energetická úložiště umožní rozvoj nabíjecí infrastruktury i v místech, kde by jinak nebylo technicky možné velké množství dobíjecích stanic postavit. 

„Pražská energetika si díky tomuto projektu na Praze 11 otestuje použití bateriového  úložiště jako alternativního způsobu posílení distribuční sítě, kdy nemusí řešit nutné navýšení výkonu pomocí zdlouhavé výstavby úplně nové kabelové sítě,“ říká Vojtěch  Fried z oddělení Rozvoj elektromobility v PRE. 

foto: PRE

„Baterie jsou před nasazením v úložišti podrobeny kapacitnímu testu, který  spočívá v provedení úplného nabití a vybití, vizuálnímu testu a testu komunikace,“ uvádí  Jan Železný ze společnosti Škoda Auto DigiLab. „Pro účely energetických úložišť  se hodí opotřebené baterie s tzv. state-of-health (SOH) i pod 70 %. My se u našich baterií  z testovacích či vývojových vozů na tato čísla zatím nedostáváme,“ říká Jan Špatný ze Škoda Auto

Protipožární opatření úložiště jsou jak pasivní (robustnost bateriových modulů původně  homologovaných pro provoz ve vozidlech), tak aktivní v úložišti samotném, kde je  monitorována řada parametrů. Kdyby došlo na nejhorší, je zde integrován požární ventil,  kterým se bateriová část zcela zaplaví a ochladí. 

foto: Hybrid.cz

Ultrarychlá dobíjecí stanice, která umožní dobíjení elektromobilu výkonem až 150 kW, je navíc  doplněna dalšími 5 nabíječkami o výkonu 2x 22 kW. Celý tento nový městský HUB na  pražském Chodově je součástí veřejné dobíjecí sítě PREpoint. 

V tuto chvíli má Pražská energetika ve své síti PREpoint přes 440 veřejných dobíjecích  stanic, u kterých se může najednou dobíjet více než 900 elektromobilů. 

Do všech dobíječek v síti PREpoint je dodávána stoprocentně zelená energie pocházející z obnovitelných zdrojů. Platba za dobití elektromobilu je možná čipem, případně  přes QR kód a platební bránu. K dobíjení je možné využít i čipy smluvních roamingových  partnerů.

zdroj: tisková zpráva, vlastní

The post Pražská energetika a Škoda Auto spustili nabíjecí stanici s bateriemi first appeared on Hybrid.cz.