Škoda Auto představila plán udržitelné mobility

Pomocí komplexního plánu opatření v rámci strategie NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 urychluje Škoda Auto dekarbonizaci podniku. 

Kromě urychleného rozšiřování elektromobility se zaměřuje na udržitelnou výrobu a používání bateriových vozů, včetně dodavatelských řetězců. Za tímto účelem sází Škoda ve svých vozech například na znovu použitelné materiály a na důslednou recyklaci vysokonapěťových baterií z elektromobilů.

Do roku 2026 uvede Škoda Auto na trh tři nové čistě elektrické automobily, přičemž další modely budou následovat. Do roku 2030 se má podíl čistě bateriových elektromobilů na prodejích značky Škoda v Evropě zvýšit na více než 70 %. Škoda Auto chce dalším rozvojem elektromobility do roku 2030 ve svém vozovém parku snížit emise CO2 o více než 50 % oproti roku 2020.

Šetrná výroba Škoda

Škoda Auto pro udržitelnou výrobu vozů stále více využívá obnovitelné zdroje energie, čímž při výrobě výrazně snižuje emise CO₂. Všechny tři české závody mají být do roku 2030 z hlediska emisí CO₂ zcela neutrální. Závod na výrobu komponentů ve Vrchlabí tento cíl plní již od konce roku 2020. Kromě využívání elektřiny z obnovitelných zdrojů patří mezi komplexní opatření také recyklace odpadů, využívání materiálů a procesů šetřících zdroje a do značné míry tzv. zelená logistika.

V sídle automobilky v Mladé Boleslavi dokončila společnost Škoda Auto v listopadu 2020 instalaci nového fotovoltaického systému ve svém servisním středisku v Kosmonosech. Na ploše více než 2 200 metrů čtverečních panely dodávají ročně více než 450 MWh udržitelně vyrobené energie. foto: Škoda

Závod ve Vrchlabí je již od konce roku 2020 bilančně CO₂ neutrální. To je možné díky optimalizovaným výrobním procesům, trvale snížené spotřebě energie a přechodu na obnovitelné zdroje energie. Podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů činil v roce 2020 přibližně 90 %, což snížilo emise CO₂ ze 45 000 na 3 000 tun ročně. Zbývající emise byly vyváženy kompenzačními opatřeními a odpovídajícími certifikáty z globálních projektů na ochranu klimatu.

Jen v roce 2020 se ve Vrchlabí díky efektivnímu hospodaření s energiemi podařilo ušetřit více než 2 000 MWh tepelné energie a téměř 1 500 MWh elektřiny. Použití CO₂ neutrálního metanu z bioplynových stanic namísto zemního plynu snížilo emise přibližně o 2 700 tun. Od začátku roku 2019 jsou veškeré odpady z výrobního procesu v tomto závodě recyklovány buď materiálově, nebo tepelně, a od začátku roku 2020 to platí i pro další dva výrobní závody v České republice – Mladou Boleslav a Kvasiny.

Baterie do úložišť

Baterie z plně elektrické modelové řady Enyaq iV a z vozů Superb iV, Octavia iV nebo Octavia RS iV s plug-in hybridním pohonem přecházejí po využití ve voze do druhého životního cyklu. Ve stacionárních uložištích energie dodávají prodejcům Škoda udržitelně vyrobenou elektřinu, kterou lze mimo jiné využít pro nabíjecí stanice, osvětlení nebo klimatizaci v showroomu a v servisu.

Automobilka bude vedle těchto fotovoltaických modulů na střechách získávat elektřinu také z nově zbudovaného solárního Carportu. Celá fotovoltaická elektrárna zabírá plochu přes 2200 m2, její jmenovitý výkon činí 441 kWp. Zařízení ročně vyprodukuje více než 450 MWh ekologicky získané energie. foto: Škoda

Kapacita stacionárního úložiště je až 300 kWh, lze tak napájet i rychlonabíjecí stanice s výkonem až 150 kW. Systémy také ukládají přebytečnou tzv. zelenou elektřinu, kterou vyrábí například fotovoltaický systém prodejce. Tato elektřina je pak dostupná kdykoli, bez ohledu na počasí nebo aktuální vytížení místní elektrické sítě. Stacionární zásobníky energie jsou individuálně škálovatelné a použité baterie lze v případě potřeby vyměnit v několika jednoduchých krocích. V příštích letech bude vytvořeno více než 4000 těchto udržitelných skladovacích jednotek elektrické energie.

Zkušenosti získané v rámci pilotního projektu v Praze ukázaly, že kapacita baterií ve stacionárních uložištích klesá jen asi o dvě procenta ročně. Životnost baterií se tak prodlouží až na 15 let a výrazně se tím zmírní uhlíková stopa. Po skončení druhého životního cyklu v uložištích Škoda Auto předává baterie do řízeného recyklačního procesu. Získané suroviny se pak používají k výrobě nových baterií.

Od května 2022 vyrábí Škoda Auto v Mladé Boleslavi bateriové systémy pro vozy postavené na platformě MEB koncernu Volkswagen. Kapacita více než 250 000 jednotek ročně se má do konce roku 2023 zvýšit na 380 000 jednotek. Montáž modelů Enyaq iV probíhá hned na sousední výrobní lince. Kromě modelové řady Enyaq iV se baterie používají také ve vozech Volkswagen, Audi a Seat. Výrobou této klíčové komponenty v mladoboleslavském závodě bylo dosaženo důležitého milníku v transformaci společnosti směrem k elektromobilitě.

zdroj: tisková zpráva

The post Škoda Auto představila plán udržitelné mobility first appeared on Hybrid.cz.